HYUNDAI SATSAR FÖR FRAMTIDEN

HYUNDAI SATSAR FÖR FRAMTIDEN

Hyundai har sedan länge satsat mycket på teknisk utbildning, för att på ett professionellt sätt ta hand om såväl kunder som bilar.

Ett led i detta är "World Skill Olympics", ett VM för Hyundai-tekniker. Varje land anordnar en deltävling där man utser en vinnare, som då får åka till Korea och tävla om VM-segern. I Sverige skickades ett skriftligt prov till samtliga Hyundai-verkstäder.

De åtta bästa gick till den svenska finalen som hölls den 25 september i Nyköping. Den tävlingen bestod av sju olika stationer där kunskap och felsöknings skicklighet sattes på hårda prov. Teorikunskaperna testades också genom ett prov med 40 svåra frågor på det engelska språket.

"Det är fantastiskt att se hur skickliga våra tekniker är, den interna konkurrensen är verkligen stenhård", säger Ola Borgernäs, servicemarknadsdirektör på Hyundai Bilar AB.

Vid den svenska finaldagens slut stod det klart att den Hyundai-tekniker som representerar Sverige i Korea den 26-30 oktober heter Richard Laag, som till vardags arbetar hos Holmgrens Bil i Växjö. Tar han hem första platsen även i Korea så väntar, förutom guldmedaljen, en check på 3000 US-dollar.

Ann.sundfeldt@hyundai.se

Hyundai Bilar AB, www.hyundai.se, bildades 1990. Hyundai har idag 80 försäljningsställen landet runt och 110 serviceverkstäder.

Hyundai Motor Company, startades 1967 och är nu Koreas ledande biltillverkare med försäljning och service över hela världen. Hyundai sålde 2008 2,8 miljoner bilar och exporterade drygt en miljon till distributörer i 190 olika länder. Idag är Hyundai den fjärde största biltillverkaren i världen. Hyundai har idag fem tillverknings-fabriker utanför Korea, i Kina, Indien, Turkiet, USA och Tjeckien, antalet anställda uppgår till 75000 personer.

Hyundai Motor Sweden