Hyundai presenterar en förbättrad ny i40 för Europa

Hyundai presenterar en förbättrad ny i40 för Europa

• Ny i40 med förbättrad exteriör- och interiördesign
  • Uppgraderat motorutbud och ny DCT-växellåda för ökad effektivitet
  • Förbättrade köregenskaper samt nya säkerhets- och komfortfunktioner

Stockholm den 11 december 2014

Hyundai har precis offentliggjort den första informationen om sin nya, förbättrade i40 som ska stärka positionen i D-segment.

Den första i40 blev en flaggskeppsbil för Hyundai i Europa när den lanserades 2011. Den sålde i 100 000 exemplar och spelade en viktig roll för att förändra kundernas syn på varumärket Hyundai.

Nya i40 har designats och utvecklats i Europa och har nu fått en förbättrad exteriörstyling, ett uppgraderat utbud av responsiva, effektiva diesel- och bensinmotorer, en ny sjustegad DCT-växellåda, förbättrade köregenskaper samt flera aktiva säkerhets- och komfortfunktioner som Hyundai nu använder för första gången.

Förbättrad design
Nya i40 har designats och konstruerats vid företagets europeiska utvecklingscentrum i Rüsselsheim, Tyskland. Den uppdaterade designen är lika visuellt tilltalande och praktisk som på den ursprungliga modellen, där praktisk funktion kombineras med spännande design.

Exteriören på i40 har förbättrats genom bland annat en uppdaterad design av fram- och baklyktor, sexkantig grill, en ny stötfångare fram och nya integrerade LED-dimlyktor, som lanserades på Hyundais premiummodell Genesis. Bilens profil har uppdaterats genom nydesignade 16- och 18-tums lättmetallfälgar.

Ett responsivt, effektivt motorutbud och ny sjustegad DCT-växellåda
Nya i40 erbjuds med ett förbättrat motorutbud som omfattar fyra Euro6-kompatibla diesel- eller bensinmotorer från 115 hk upp till 165 hk. Dessa har genomgått en omfattande konstruktionsöversyn för att ge ökad respons och effektivitet.

En ny sjustegad DCT-växellåda finns tillgänglig för den uppgraderade 1,7-liters dieselmotorn med 141 hk. Den ger bättre bränsleeffektivitet och gör att föraren kan välja mellan helautomatisk körning eller manuell växling med hjälp av paddlar på ratten för större förarengagemang.

Följande teknik ingår: Integrated Stop & Go (ISG), ett generatorhanteringssystem (AMS) och aktiv luftstyrning i fronten som ska bidra till att ytterligare reducera utsläpp och bränsleförbrukning.

Bättre kör- och hanteringsegenskaper
För bättre kurvtagning och allmänt snabb respons har nya i40 nu Advanced Traction Cornering Control (ATCC). Systemet använder sig av elektroniska sensorer för att efterlikna hur en differentialbroms agerar vid kurvtagning för att ge extra dragkraft samt bättre grepp och köregenskaper.

Möjligheterna till föraranpassning för nya i40 har förbättrats med hjälp av det nya ECS-systemet (Rear Electronic Damping Control System), som sitter på bakaxeln till kombin, den populäraste karossmodellen för nya i40. Föraren kan nu också anpassa stötdämpningen genom körlägena så att den passar en individuell körstil. Förarens val påverkar inte bara stötdämpningen bak, utan även styrningen, växlingskaraktären* och gasresponsen*. Denna teknik är i linje med den elektroniska dämpningskontroll som introducerades i Hyundai Genesis.

Omfattande ny teknik
I nya i40 har Hyundai utökat den redan långa listan över tillgänglig aktiv och passiv säkerhetsteknik. Utöver det befintliga Lane Keeping Assist System finns nu det nya systemet Smart High Beam (SHB), som övervakar mötande trafik och automatiskt stänger av helljuset så att andra förare inte blir bländade. Det nya systemet Speed Limit Identification Function kontrollerar vägmärken och visar en aktuell hastighetsvarning för föraren via den nya TFT-displayen på instrumentpanelen. Det är första gången som Hyundai använder den här tekniken i sitt sortiment.

I nya i40 lanseras också företagets senaste navigationsteknik med förbättrade pekskärmsfunktioner och tydligare visning för ökad användbarhet. De båda nya ljudsystemen har flera nya funktioner, däribland DAB-teknik.

Fem års garanti med fri körsträcka
För den nya i40, liksom för alla andra nya Hyundai-modeller, ingår Hyundais unika fem års garantipaket med fri körsträcka. Med det här programmet får kunden fem års garanti med fri körsträcka och fem års vägassistans.

*Endast med DCT/AT

Följ denna länk om du vill se en sammanfattning av de nyheter som Hyundai nyligen presenterade i Frankfurt: https://www.youtube.com/watch?v=zFiMSUXyOj4&feature=youtu.be

Se teknisk data i bifogad PDF.

För mer information, vänligen kontakta:
Erik Lindham
PR- och informationschef Hyundai Bilar AB
Erik.lindham@hyundai.se

Hyundai Bilar AB, www.hyundai.se, bildades 1990. I Sverige har Hyundai idag 85 försäljningsställen och 111 serviceverkstäder landet runt.

Hyundai Motor Company startade sin verksamhet 1967 och är nu Koreas ledande biltillverkare med försäljning i 186 länder via 5 300 återförsäljare. 2013 såldes 4,7 miljoner Hyundaibilar världen över och Hyundai Motor Company är världens fjärde största biltillverkare. Hyundai har idag 12 bilfabriker; tre i Korea, tre i Kina, Indien, Turkiet, USA, Tjeckien, Ryssland och Brasilien.

Se även www.hyundai.se