Hyundai Motorsport tar i20 WRC till nya höjder

Hyundai Motorsport tar i20 WRC till nya höjder

Efter en hektisk sommar med intensiva testkörningar, fortsätter Hyundai utvecklingen av sin i20 WRC-bil.

”Under de senaste månaderna har vi testat varannan vecka på olika typer av vägar för att samla in värdefull data. Efter hårda tester i Finland var det viktigt att ta en kort mellanperiod på fabriken för att utvärdera och granska utfört arbete, eftersom testschemat kommer att blir ännu mer späckat från och med nu”, sa teamchefen Michel Nandan.

”Teamet har under september varit i såväl Frankrike som södra Spanien och testat med både Bryan Bouffier och Juho Hänninen bakom ratten i en ny i20 WRC. Bilen har samma specifikation som den som användes i Finland, men med några uppdateringar, efter testkörningar på höga höjder.

Körning på hög höjd är en av alla de tuffa utmaningar Hyundai-teamet står inför innan starten går i nästa års FIA WRC. I Mexiko körs sträckor på 2500 meters höjd över havet och både motor och motoreffekt kan påverkas under dessa extrema förhållanden.

Hyundai Motorsport kommer med oförminskad styrka fortsätta testprogrammet under de närmaste månaderna innan första WRC-tävlingen som startar om drygt 100 dagar.

ann.sundfeldt@hyundai.se

serviceverkstäder landet runt.

Hyundai Motor Company, startades 1967 och är nu Koreas ledande biltillverkare med försäljning
och service över hela världen. Hyundai sålde 2012 4,4 miljoner bilar världen
över. Bilarna säljs i 186 länder via 5300 återförsäljare. Hyundai har idag sju
tillverknings-fabriker utanför Korea, i Kina, Indien, Turkiet, USA, Tjeckien, Ryssland
och Brasilien.

Hyundai Bilar AB, www.hyundai.se, bildades 1990. I Sverige har Hyundai idag 85 försäljningsställen och 110 serviceverkstäder landet runt.

och service över hela världen. Hyundai sålde 2012 4,4 miljoner bilar världen
över. Bilarna säljs i 186 länder via 5300 återförsäljare. Hyundai har idag sju