Hyundai Motor Groups dedikerade elbilsplattform - E-GMP.

Hyundai Motor Group tar täten i den elektrifierade eran med dedikerade elbilsplattformen ”E-GMP”

SEOUL, 2 december 2020 – Hyundai Motor Group presenterar sin nya Electric-Global Modular Platform (E-GMP), en dedikerad plattform för batterielbilar (BEV). Under E-GMP Digital Discovery, ett digitalt online-event förklarades idag hur plattformen skall fungera som kärntekniken i Hyundai Motor Groups nästa generations BEV-serie.

Eventet sändes via gruppens officiella YouTube-kanal och Channel Hyundai, en global contentplattform online.

Med start 2021, kommer E-GMP att stödja en rad dedikerade nya BEV, inklusive Hyundai Motor Companys IONIQ 5 och Kia Motors Corporations första dedikerade BEV som avslöjas i 2021. Inom kort följer även en rad andra spännande modeller.

E-GMP är designad exklusivt för BEVs med en mängd fördelar jämfört med gruppens befintliga plattformar, som huvudsakligen har konstruerats för att rymma förbränningsmotorer. Fördelarna inkluderar ökad utvecklingsflexibilitet, kraftfull körprestanda, ökad räckvidd, förstärkta säkerhetsfunktioner och mer utrymme för passagerare och bagage.

”Idag är våra framhjulsdrivna Hyundai och Kia BEV redan bland de mest effektiva inom sina segment,” säger Albert Biermann, President och Head of R&D Division på Hyundai Motor Group. ”Med vår bakhjulsdrivna E-GMP utökar vi vårt tekniska ledarskap inom segment där kunderna kräver utmärkt kördynamik och enastående effektivitet.”

”E-GMP” är kulmen av den forskning och utveckling som samlar vår mest banbrytande teknologi. Vår BEV-serie kommer att utvecklas och stärkas genom den här innovativa nya plattformen,” säger Fayez Abdul Rahman, Senior Vice President of Vehicle Architecture Development Center för Hyundai Motor Group.

Maximera utvecklingsflexibiliteten genom Modularisering och Standardiserin

E-GMP minskar komplexiteten genom modularisering och standardisering. Detta möjliggör snabb och flexibel utveckling av produkter som kan användas i de flesta fordonssegmenten, såsom sedan, SUV och CUV. Dessutom kan flexibel utveckling tillgodose olika kunders behov av fordonsprestanda. Bland annat kommer en prestandamodell att kunna accelerera från noll till 100 km/tim på mindre än 3.5 sekunder, med en maxfart på 260 km/tim.

E-GMP kommer att vara ett högeffektivt verktyg för att utöka Hyundai Motor Groups ledarposition inom elbilar. Genom modularisering och standardisering gör den det möjligt för företaget att utvidga sitt EV-utbud under en relativt kort period.

Designad för Körprestanda, Säkerhet och Maximerat utrymm

E-GMP är konstruerad för att ge förbättrad kurvtagningsförmåga och körstabilitet vid höga hastigheter. Något som uppnås tack vare optimerad viktfördelning mellan bilens främre och bakre delar. En design som möjliggör en låg tyngdpunkt tack vare lågt monterade batterier, tillsammans med anpassade elmotorer placerade i det utrymme som tidigare inhyste en motor för fossila bränslen.

Den snabba elmotorn höjer nivån på körprestanda hos E-GMP-fordon. Ett femlänkat bakfjädringssystem som vanligtvis används för medelstora/stora bilsegment, tillsammans med världens första massproducerade integrerade drivaxel (IDA) som kombinerar hjullager med drivaxeln för kraftöverföring till hjulen, förbättrar komforten och hanteringsstabiliteten.

Plattformen säkerställer batterisäkerheten genom en batteristödstruktur konstruerad av stål med ultrahög hållfasthet. Varmpräglade stålkomponenter omger strukturen för ytterligare ökad styvhet. Kollisionsenergi kan absorberas effektivt tack vare energiabsorberande delar av kaross och chassi, effektiva energibelastningsvägar och en central del av batteripaketet som är tätt monterad mot bilens kaross. Dessutom förhindrar A-stolpens lastfördelningsstruktur en deformering av passagerarutrymmet.

E-GMP maximerar bilens invändiga utrymme genom sin korta hjulbas, korta främre och bakre överhäng tillsammans med en smal cockpitmodul. Med batteripaketet monterat under golvet får E-GMP ett platt golv i kupén. Något som ger passagerare mer benutrymme samtidigt som det möjliggör varierande inställningar för fram- och baksäten.

Själva batteripaketet – monterat mellan de främre och bakre hjulaxlarna, kommer vara det mest kraftfulla systemet som Hyundai Motor Group någonsin har skapat. Delvis har det gjorts möjligt tack vare förbättrad kylprestanda, ett resultat av en ny separat kylblocksstruktur som gör batteripaketet mer kompakt. Med en förbättrad energidensitet på runt 10% jämfört med existerande batteriteknik för elbilar, är batteripaketet lättare och kan monteras lägre i karossen, vilket frigör mer benutrymme i kupén.

Effektivt och kraftfullt elektrifieringssystem

Det kompakta nya elsystemet (PE) hos E-GMP består av en kraftfull motor, EV-transmission och växelriktare. De här tre komponenterna är integrerade i en enda kompakt modul. Detta säkerställer kraftfull prestanda genom att höja motorns maxhastighet med upp till 70 procent jämfört med befintliga motorer. Höghastighetsmotorn är mindre än andra motorer, samtidigt som den ger jämförbar prestanda och effektivitet i både utrymme och vikt.

Dessutom kan ett standardiserat batterisystem ställas in för att erbjuda prestanda som är lämpliga för ett specifikt bilsegment och på så sätt maximera räckvidd eller möta andra kundbehov.

Motorn styrs av växelriktarmodulen som använder halvledare i kiselkarbid (SiC). Den här motorn kan förbättra systemeffektiviteten med runt 2-3 procent, vilket innebär att bilen kan köras cirka 5 procent längre med samma batterienergi.

E-GMP förlitar sig på bakhjulen för framåtdrivning. Kunderna kommer kunna välja mellan bakhjuls- och fyrhjulsdriftskonfigurationer; varav den senare modellen kan utrustas med en ytterligare motor. Systemet för fyrhjulsdrift har en EV-transmissionsfrånskiljare som kan styra anslutningen mellan extramotorn och framhjulen, för att växla mellan tvåhjuls- och fyrhjulsdrift. På så sätt ökas effektiviteten genom att erbjuda den optimala fördelningen mellan kraft och prestanda vid rådande vägförhållanden.

Alla fordon som utvecklas baserade på E-GMP-plattformen använder en enda standardiserad batterimodul. Den här modulen består av standardceller i påstyp och kan förpackas i olika mängder efter varje fordons behov.

Multi (800V och 400V) och Dubbelriktat laddningssystem

De flesta befintliga elbilar och snabbladdningsinfrastruktur levererar 50 kW ~ 150 kW vid laddning av elbilar utrustade med ett 400V-system. En utveckling av infrastrukturen för 800V med upp till 350 kW laddning kommer däremot öka gradvis och möjliggöra ännu mer snabbladdning.

I linje med den här trenden har Hyundai Motor Group investerat i IONITY, Europas ledande snabbladdningsnätverk, som strategisk partner och aktieägare. IONITY driver 308 snabbladdningsstationer med en laddkapacitet på upp till 350 kW längs motorvägar i europeiska länder. Företaget planerar att utöka detta antal till 400 stationer fram till 2022, varav 51 för närvarande redan är under uppbyggnad.

E-GMP erbjuder en laddkapacitet på 800V som standard och möjliggör 400V-laddning utan extra komponenter eller adaptrar. Multiladdningssystemet är världens första med den patenterade tekniken som driver motorn och växelriktaren för att öka 400V till 800V för stabil laddningskompatibilitet.

En BEV baserad på E-GMP klarar en maximal räckvidd på över 500 km med fulladdat batteri enligt Worldwide Harmonized Light-duty vehicle Procedure (WLTP). Dessutom kan den snabbladdas upp till 80 procent på bara 18 minuter och avlägga upp till 100 km körsträcka på endast fem minuter.

Till skillnad från tidigare BEV-modeller som bara accepterar enkelriktad laddning, är E-GMPs laddningssystem mer flexibelt. E-GMPs nyutvecklade Integrated Charging Control Unit (ICCU) representerar en uppgradering från existerande ombordladdare (OBC), som vanligtvis bara tillåter el att strömma i en riktning från en extern strömkälla. ICCU möjliggör en ny funktion som kan tömma energi från bilens batteri utan hjälp av ytterligare komponenter. Detta gör att en BEV baserat på E-GMP kan driva andra elektriska maskiner (110/220V), varsomhelst. Systemet kan till och med användas för att ladda en annan EV.

Den nya funktionen kan leverera upp till 3,5 kW i effekt och driva en medelstor luftkonditioneringsenhet och 55-tums TV i upp till 24 timmar.

E-GMP skall ligga till grund för framtida tillväxt och global EV-försäljning

Hyundai Motor Group har länge haft stort fokus på att förbereda sig inför elektrifierings-eran. Kia Motors lanserade sin första massproducerade BEV 2011, Ray EV, i Korea och även Soul EV som sålts på globala marknader sedan 2014. Gruppen slutförde introduktionen av ett massproduktionssystem för alla elektrifierade bilar i 2015, inklusive modeller med HEV, PHEV, BEV och FCEV.

E-GMP kommer att ligga till grund för Hyundai Motor Groups planer på att introducera totalt 23 BEV-modeller, inklusive 11 dedikerade BEV-modeller och sälja fler än 1 miljon BEV över hela världen fram till 2025. Som en del av gruppens BEV-vision, lanserade Hyundai Motor Company sitt dedikerade BEV-varumärke, IONIQ i augusti 2020, vilket redan inkluderar tre dedikerade BEV-modeller, IONIQ 5, 6 och 7 som lanseras fram till 2024. Modeller som täcker flera olika bilsegment.

Om Hyundai Sverige

Hyundai Bilar Import AB bildades 2018 men Hyundai har varit representerat i Sverige med distribution sedan 1991. I Sverige har Hyundai idag 62 försäljningsställen och 85 serviceverkstäder landet runt.

Hyundai Motor Company startade sin verksamhet 1967 och är nu Koreas ledande biltillverkare med försäljning i 193 länder via 6 000 återförsäljare. 2017 såldes 4,7 miljoner Hyundaibilar världen över, vilket gör Hyundai Motor Company till världens femte största biltillverkare. Hyundai har idag åtta produktionsbaser och sju center för design- och teknikutveckling utbredda över hela världen.

När 2018 nådde halvvägs hade Hyundai Motor förnyat 90 procent av hela modellprogrammet och erbjuder därmed Europas yngsta produktportfölj. 85 procent av alla Hyundai-bilar sålda i regionen är även designade, utvecklade, testade och byggda i Europa för att möta de höga krav och behov som finns hos europeiska kunder. Produktionen inkluderar därför fabriker i både Tjeckien och Turkiet med en kombinerad årlig kapacitet på 600 000 bilar.

Se www.hyundai.se och följ oss på http://www.mynewsdesk.com/se/hyundaiwww.facebook.com/hyundaisverige
samt @HyundaiSverige på Instagram för mer information och nyheter.

PR & Communications

Presskontakt PR, Information, Sponsring, Event och Influencer-samarbeten. +46 (0)20 677 677

Hyundai har varit representerat i Sverige med färsäljning sedan 1991. Hyundai Motor Sweden AB har ett rikstäckande nätverk av agenter och serviceverkstäder.

Telegrafgatan 8a