Hyundai ix35 blir Hyundai Tucson – här är de första designintrycken

Hyundai ix35 blir Hyundai Tucson – här är de första designintrycken

• Designen avslöjas i ny teaser-video
  • Visar en kraftig och atletisk SUV-design
  • Nytt globalt namn understryker bilens betydelse

Stockholm den 3 februari

Idag kan Hyundai visa upp de första designintrycken från företagets nya SUV, Tucson. Bilen tar över Hyundai ix35:s plats i SUV-sortimentet och kommer premiärvisas under motormässan i Geneve den 3 mars.

Hyundais chefsdesigner Peter Schreyer säger: ”Vår nya kompakta SUV är ett stort kliv framåt för Hyundais varumärke globalt. Nya Tucson har en kraftig och atletisk design och karaktäriseras av flytande ytor, kraftiga proportioner, skarpa linjer och viktigast av allt Hyundais hexagon-formade grill.”

Det starka, sportiga SUV-utseendet är förstärkt av en upprätt siluett och släta linjer. I fonten sitter den kromade hexagon-formade grillen, någonting som har blivit synonymt med Hyundais senaste modeller. I anslutning till grillen sitter strålkastar-kluster som ger en kraftfull framtoning.

Sedan Hyundai introducerade sin första Santa Fe i början av 2000-talet har bolaget sålt över en miljon SUV:ar i Europa och blivit en av de större aktörerna på SUV-marknaden.

Nedan länk tar dig till en teaser-video som Hyundai producerat, som visar den första skissen av Hyundai Tucson med kommentarer från Peter Schreyer:

Den officiella världspremiären av Hyundai Tucson sker under Hyundais presskonferens på motormässan i Geneve den 3 mars i hall 1.

För mer information, vänligen kontakta:
Erik Lindham
PR- och informationschef Hyundai Bilar AB
Erik.lindham@hyundai.se

Hyundai Bilar AB, www.hyundai.se, bildades 1990. I Sverige har Hyundai idag 85 försäljningsställen och 111 serviceverkstäder landet runt.

Hyundai Motor Company startade sin verksamhet 1967 och är nu Koreas ledande biltillverkare med försäljning i 186 länder via 5 300 återförsäljare. 2013 såldes 4,7 miljoner Hyundaibilar världen över och Hyundai Motor Company är världens fjärde största biltillverkare. Hyundai har idag 12 bilfabriker; tre i Korea, tre i Kina, Indien, Turkiet, USA, Tjeckien, Ryssland och Brasilien.

Se även www.hyundai.se

Hyundai Motor Sweden