Hyundai i30 vann prestigefyllda World Solar Challenge i Australien

Diesel kontra hybrid Bästa bränsleekonomi, lägsta koldioxidutsläpp Den komplicerade hybridtekniken har mött sin överman: ren diesel! Det övertygande beviset kom under förra månadens Panasonic World Solar Challenge-tävling som hölls i Australien. Nya Hyundai i30 CRDi turbodiesel satte där en rad diesel- och hybridkonkurrenter på plats i kampen för seger med bränsleekonomi och utsläpp av växthusgaser som insats. Hyundai i30 CRDi tävlade i klassen för Greenfleet-teknik. Bränsleåtgången var 0,32 liter per mil och koldioxidutsläppen endast 97 g/km under den 3 000 km långa resan från Darwin till Adelaide. Därmed tog i30 hem segern före Toyota Prius hybrid, Peugeot 207 HDi och Saab BioPower - 85 % etanol och 15 % blyfri bensin. ”Nya i30 är ett praktiskt och prisvärt alternativ till dyra och komplicerade hybridbilar. Den ger bättre bränsleekonomi och kraftigt minskade koldioxidutsläpp”, sa Mr. Hyun-Soon Lee, ordförande för Hyundais division för forskning och utveckling. Hyundai satsar årligen ca sex miljarder dollar (ca 38 miljarder SEK) på forskning och utveckling. En väsentlig del ägnas åt miljövänliga tekniker som renare dieselmotorer och utveckling av hybrid-elektriska och bränslecells-elektriska fordon. Hyundai Motors Corporation bildades 1967 och är idag en av världens främsta biltillverkare med 68.000 anställda och en omsättning på 205 miljarder SEK. Hälsningar Ann Sundfeldt, Hyundai Bilar AB, tel: 08-50605031, ann.sundfeldt@hyundai.se Alla våra pressreleaser finner du på www.hyundaipress.nu

PR & Communications

Presskontakt PR, Information, Sponsring, Event och Influencer-samarbeten. +46 (0)20 677 677

Hyundai har varit representerat i Sverige med färsäljning sedan 1991. Hyundai Motor Sweden AB har ett rikstäckande nätverk av agenter och serviceverkstäder.

Hyundai Motor Sweden

Telegrafgatan 8a