Hyundai i20 WRC har testkörts

Hyundai i20 WRC har testkörts

Efter några intensiva månader av förberedelser har Hyundais rallybil i20 WRC körts på testbana.

Resultatet blev mycket framgångsrikt när den senaste i20 WRC-specifikationen testades på en privat testanläggning nära Hyundais nya motorsportanläggning i Alzenau, Tyskland.

Under den 550 km långa testkörningen samlades värdefull data på alla viktiga områden in för analys, med särskild fokus på den turboladdade 1,6 liters motorn. Nu utökas testprogrammet för att förbereda sig inför VM 2014.

”Bilen är igång och jag måste tillstå att det var ett känslofyllt ögonblick att se den senaste versionen av i20 WRC i aktion för första gången”, sa stallchefen Michel Nandan. ”Vi har ett intensivt testprogram för återstoden av detta år, vilket kommer att ta oss till tävlingsplatser över hela Europa för att utvärdera bilen i olika förhållanden och på olika underlag, som ska återspegla vad vi kommer att möta i Rally-VM nästa år”.

En ambitiös målsättning och ett tufft testprogram borgar för att Hyundai Motorsport skall vara redo för tävlingsstart i Monte Carlo-rallyt i januari 2014.

Hyundai Bilar AB, www.hyundai.se, bildades 1990. I Sverige har Hyundai idag 85 försäljningsställen och 110 serviceverkstäder landet runt.

Hyundai Motor Company, startades 1967 och är nu Koreas ledande biltillverkare med försäljning
och service över hela världen. Hyundai sålde 2012 4,4 miljoner bilar världen
över. Bilarna säljs i 186 länder via 5300 återförsäljare. Hyundai har idag sju
tillverknings-fabriker utanför Korea, i Kina, Indien, Turkiet, USA, Tjeckien, Ryssland
och Brasilien.

PR & Communications

Presskontakt PR, Information, Sponsring, Event och Influencer-samarbeten. +46 (0)20 677 677

Hyundai har varit representerat i Sverige med färsäljning sedan 1991. Hyundai Motor Sweden AB har ett rikstäckande nätverk av agenter och serviceverkstäder.

Hyundai Motor Sweden

Telegrafgatan 8a