Hyundai i10 - världspremiär i Indien

Med nya i10 fortsätter Hyundais satsning på kvalitet, modern teknik och tillförlitlighet till en rimlig prisbild. Något som ytterligare understryker den ekonomiska aspekten för svenska kunder är att i10 nu kvalar in bland miljöbilarna. Nya i10 byggs i Hyundais fabrik i Indien där man också bygger Tucson och Sonata. I Indien håller Hyundai hela 18 procent av den totala marknaden, en siffra som redan nästa år beräknas stiga till 20 procent. Den första versionen av i10 som presenteras är försedd med en fyrcylindrig bensindriven 1,1 liters insprutningsmotor som levererar 67 hk vid 5500 varv/min. Det maximala vridmomentet ligger på 101 Nm vid 2800 varv. Motorn, som är mycket bränslesnål, kombineras med en 5-växlad manuell växellåda. Den nya växellådan sköts med en snabbstegad växelspak från ergonomiskt utformad mittkonsol för frigör ytan mellan framstolarna. För att göra stadskörningen enklare har Hyundai i10 styrning med elservo. Ratten är ställbar i höjdled. De ”svepande” formerna hos i10 ger bilen ett smidigt utseende. Fronten med sina stora framlyktor med klarglas ger ett distinkt utseende. Alla i10 är utrustade med AC, fällbart baksäte, elektroniska trip- och vägmätare. Fjädringen fram är av MacPherson-typ och den bakre fjädringen består av spiralfjädrar i kombination med ett torsionsstag. Något som gör i10 till en mycket komfortabel bil i sin klass. Den långa hjulbasen 2 380 mm är den längsta i klassen och bidrar till åkkomforten samtidigt som den ger ett bra kupéutrymme. Mittarmstöd finns båda fram och bak. Baksätet hör också till de rymligaste i klassen med ett väl tilltaget axel- och benutrymme. Till säkerhetsutrustningen hör dubbla krockkuddar fram, bakre säkerhetsbälten, dörrlås med automatisk upplåsning vid eventuell kollision och högt monterat bromsljus. Bilen visas för första gången i Europa på Bologna Motorshow i början av december 2007. Introduktionen i Sverige beräknas bli månadsskiftet februari/mars 2008. Och självklart omfattas nya i10 av samma fantastiska garantipaket som övriga Hyundai-modeller. Något pris är i skrivande stund inte fastställt. Hyundai Motors Corporation bildades 1967 och är idag en av världens främsta biltillverkare med 68.000 anställda och en omsättning på 205 miljarder SEK. Hälsningar Ann Sundfeldt, Hyundai Bilar AB, tel: 08-50605031, ann.sundfeldt@hyundai.se Alla våra pressreleaser finner du på www.hyundaipress.nu

PR & Communications

Presskontakt PR, Information, Sponsring, Event och Influencer-samarbeten. +46 (0)20 677 677

Hyundai har varit representerat i Sverige med färsäljning sedan 1991. Hyundai Motor Sweden AB har ett rikstäckande nätverk av agenter och serviceverkstäder.

Hyundai Motor Sweden

Telegrafgatan 8a