Hyundai hyllar framtidens design och formgivning under designveckan i Milano

• Sportiga konceptbilen PassoCorto visas upp under designveckan i Milano
  • Konceptbilen är ett led i Hyundais satsning på Europas unga bilkonsumenter

Stockholm den 11 april 2014

Hyundai stödjer framtidens vassaste designers när företaget nu medverkar på Europas största evenemang för design och kreativitet, designveckan i Milano (pågår mellan 8-13 april).

Det är för fjärde gången som Hyundai medverkar på Italiens mest högprofilerade evenemang för design. I år så ställer det välkända designinstitutet Instituto Europeo di Design (IED) ut den sportiga konceptbilen PassoCorto, som är helt och hållet designad av studenter vid IED.

PassoCorto visades för första gången upp under motorsalongen i Geneve för en dryg månad sedan, och kommer under hela designveckan att ha en egen monter på IEDs campusområde. Det är 16 studenter vid IED i Turin som har designat den ultra-lätta och sportiga konceptbilen, som från början var ett uppdrag från Hyundai.

Designen är skapad för att tilltala den yngre generationens bilkonsumenter. PassoCorto, som står för ”liten hjulbas” på italienska, är en dramatisk och kompakt sportcoupé med två säten och mitt-monterad motor. Den är 4100 mm lång och väger endast 840 kg.

Allan Rushforth är vice VD på Hyundai Motor Europe och säger: ”Design är en av de viktigaste faktorerna för kunder som väljer Hyundai i Europa. För oss är det självklart att stötta och fostra de europeiska talanger som ska designa framtidens bilar. PassoCorto är resultatet av ett spännande samarbete och vi hoppas att den ger mycket inspiration åt nästa generations designers”.

Sedan 2012 har Hyundai varit engagerade i satsningen Skills for the Future and Brilliant Young Entrepreneurs, en satsning som ska hjälpa Europas unga entreprenörer att realisera sina företagsdrömmar. Hyundai stöttar med såväl finansiella medel som med mentorskap.

För mer information, vänligen kontakta:
Erik Lindham PR- och informationschef
Hyundai Bilar AB +46-706-88 50 31
erik.lindham@hyundai.se

Hyundai Bilar AB, www.hyundai.se, bildades 1990. I Sverige har Hyundai idag 85 försäljningsställen och 111 serviceverkstäder landet runt.

Hyundai Motor Company startade sin verksamhet 1967 och är nu Koreas ledande biltillverkare med försäljning i 186 länder via 5 300 återförsäljare. 2013 såldes 4,7 miljoner Hyundaibilar världen över och Hyundai Motor Company är världens fjärde största biltillverkare. Hyundai har idag 12 bilfabriker; tre i Korea, tre i Kina, Indien, Turkiet, USA, Tjeckien, Ryssland och Brasilien.

PR & Communications

Presskontakt PR, Information, Sponsring, Event och Influencer-samarbeten. +46 (0)20 677 677

Hyundai har varit representerat i Sverige med färsäljning sedan 1991. Hyundai Motor Sweden AB har ett rikstäckande nätverk av agenter och serviceverkstäder.

Telegrafgatan 8a