Hyundai har sålt mer än en miljon bilar i det europeiska B-segmentet – ny i20-modell på väg till Sverige

• Över en miljon Hyundai-bilar sålda i Europas populäraste bilsegment
  • Nya generationens i20 bland de bäst säljande modellerna i Europa under 2015
  • Nya i20 Active blir den tredje medlemmen i i20-familjen, lanseras i Sverige i april

Stockholm 27 januari 2016

Hyundai har passerat en viktig milstolpe avseende bilförsäljningen i Europa, då man har sålt över en miljon bilar B-segmentet, det populäraste bilsegmentet bland europeiska bilkunder. En av succéfaktorerna heter nya Hyundai i20, som var starkt efterfrågad i Europa under förra året.

Enmiljons-gränsen passerades i samband med att Hyundai introducerade nya i20 Active i Europa, den tredje medlemmen i i20-familjen, samt en ny 1-liters T-GDI motor för att ytterligare bredda valmöjligheterna. i20 Active väntas lanseras i Sverige under april i år, tillsammans med den nya T-GDI-motorn.

Ända sedan introduktionen av Hyundai Getz under 2002 har Hyundai etablerat sig som en nyckelspelare inom B-segmentet med välutrustade och prisvärda bilar. Under 2008 ersattes Getz med i20 och Hyundai ändrade sin inriktning avseende B-segmentbilar; där man nu började designa och producera bilarna i Europa för europeiska kunder.

Hyundai i20 finns numera i tre olika versioner vilket ger bättre valmöjligheterna för kunderna och stärkt närvaro för Hyundai inom det europeiska B-segmentet. Den rymliga fem-dörrars versionen av i20 och den nya i20 Active med sina crossover-drag kompletteras av i20 Coupe (som inte säljs i Sverige).

I samband med att i20 Active lanseras i Sverige introducerar man även en ny motor för i20-familjen; en tre-cylindrig 1.0-liters turboladdad bensinmotor. Motorn kommer i två versioner – 100 respektive 120 hk – båda motorerna lovar en klassledande kombination av prestanda och bränsleekonomi.

Mer information om i20 Active och dess lansering i Sverige kommer snart.

För mer information, vänligen kontakta:
Erik Lindham
PR- och informationschef Hyundai Bilar AB
+46-706-88 50 31
Erik.lindham@hyundai.se

Hyundai Bilar AB, www.hyundai.se, bildades 1990. I Sverige har Hyundai idag 88 försäljningsställen och 110 serviceverkstäder landet runt.

Hyundai Motor Company startade sin verksamhet 1967 och är nu Koreas ledande biltillverkare med försäljning i 193 länder via 6 000 återförsäljare. 2015 såldes 4,96 miljoner Hyundaibilar världen över och Hyundai Motor Company är världens femte största biltillverkare. Hyundai har idag 12 bilfabriker; tre i Korea, tre i Kina, Indien, Turkiet, USA, Tjeckien, Ryssland och Brasilien.

Se även www.hyundai.se

Följ @HyundaiSverige på Instagram

PR & Communications

Presskontakt PR, Information, Sponsring, Event och Influencer-samarbeten. +46 (0)20 677 677

Hyundai har varit representerat i Sverige med färsäljning sedan 1991. Hyundai Motor Sweden AB har ett rikstäckande nätverk av agenter och serviceverkstäder.

Telegrafgatan 8a