HYUNDAI GETZ FÅR NYTT UTSEENDE

På bilsalongen i Frankfurt, som öppnar för allmänheten idag, presenteras för första gången en uppdaterad version av den populära modellen Hyundai Getz. Den allra första versionen av Getz kom 2002 och sedan dess har över 550 000 bilar sålts. Getz är den modell av Hyundais breda modellprogram som säljer allra mest för närvarande. I den uppdaterade versionen märks bland annat: * ESP * Nya motoralternativ * Sportigare utseende Att Hyundai beslutade producera en modell i småbilsklassen var ett mycket viktigt steg att stärka sina positioner på den europeiska marknaden. Småbilsklassen står för ca 26 procent av den totala nybilsförsäljningen i Europa. Och Getz placerade sig snabbt på bilkartan, under 2004 såldes 194 000 bilar över hela världen. Hyundai Getz har betytt mycket för kontakten med nya kunder och därmed har kännedomen ökats om Hyundais duglighet, pålitlighet, totalekonomi och sist men inte minst körglädje. Nya Getz kombinerar ”ansiktslyftningen” interiört och exteriört med helt nya motoralternativ och bättre köregenskaper. Nya Getz kommer också med ESP för säkrare körning. Exteriör Motorhuven har ny design med mer markerade linjer som smälter samman med grillen och strålkastare i klarglas som sveper runt hörnen. De rena linjerna har ytterligare förstärkts genom smidigare vindrutetorkararrangemang och linjer som smälter in i A-stolpen. Nya 15 tums femekrade aluminiumfälgar bidrar förstås till sportigare utseende. Bak har stötfångaren fått effektivare skyddslist. Interiör Hyundai har lyssnat på kundernas önskemål och krav, vilket avspeglar sig i interiören på nya Getz. Nya färger i nya textilier, läderklädd ratt och växelspaksknopp. Instrumentpanelen har ny design och instrumenten har fått en belysning som är lättare att avläsa, tillsammans med centralt placerade instrument för, bränsle- och temperaturmätare och varningslampor. Mittkonsolen har ny design med digital klocka, synligare varningslampor och ett 12-volts eluttag. Förarsätet har fått mittarmstöd, de bakre nackskydden har ny design och är bekvämare för passagerarna men ger också föraren bättre sikt i backspegeln. Getz har uppskattats mycket för sin rymlighet och mångsidighet. Redan den ”gamla” Getz var väl utrustad med olika förvaringsfack, nu har dessa förbättrats och utökats, mittkonsolen har fått ett fack för småprylar, handskfacket är upplyst och kartfacken i dörrarna har gjorts större och mer lättåtkomliga. Baksätet kan fällas helt plant vid extra lastbehov, det kan dessutom delas och fällas. Motorer För svenskt vidkommande kommer Getz som tidigare med en 1,1 liters trecylindrig motor och en helt ny 1,4 liters motor, samt den tidigare 1,6 liters motorn. De båda senare är fyrcylindriga bensinmotorer med överliggande kamaxlar, fyra ventiler per cylinder och variabel ventilstyrning som för 1,1 liters motorn levererar 62 hk vid 5500 varv/minut med ett vridmoment på 92 Nm vid 3200 varv, 1,4 liters motorn erbjuder 97 hk vid 6000 varv/minut och ett vridmoment på 125 Nm vid 3200 varv. Den starkare 1,6 liters motorn levererar 106 hk vid 5800 varv, och ett vrid på 144 Nm vid 3200 varv. Precis som tidigare Getz-modeller så är utrustningsnivån mycket hög redan i standardutförande. Pris: Getz 1,1 104 900 Getz 1,4 112 900 Getz 1,6 122 800 Den nya, uppdaterade Getz kommer att introduceras i Sverige senare i höst. Garantier: 3 års nybilsgaranti, 3 års vagnskada, 6 års rostskydd, 9 års elektronikgaranti. Hyundai Bilar AB Bergkällavägen 32 SE-192 30 Sollentuna Tel: 08-50 60 50 00 Pressinformation Ann Sundfeldt tel: 08-50605031 e-post: Ann.Sundfeldt@hyundai.se Alla våra pressreleaser finner du på http://www.hyundaipress.nu

Hyundai Motor Sweden