Storsäljaren - Helt nya Hyundai TUCSON.

Hyundai fortsätter överträffa den svenska marknaden med försäljningsresultat för oktober

Stockholm, 2 november, 2021 – Samtidigt som marknaden för personbilar minskat de senaste fyra månaderna går Hyundai Sverige starkt och följer upp ett starkt tredje kvartal med ökad försäljning i oktober, 2021. Totalt registrerade Hyundai 812 bilar vilket är en uppgång med 32,9 % mot oktober föregående år. Siffror som följer ett avslutat Q3 på +4,2 %. En anmärkningsvärd ökning sett till den övergripande marknaden som minskade med 22,9 % under samma kvartal och 29,1 % i oktober.

Försäljningsökningen är en effekt av Hyundais progressiva elektrifiering av modellprogrammet och stora antal lanseringar de senaste åren. Ett brett erbjudande med modeller som passar alla kundgrupper. Bland de bästsäljande modellerna finns två av företagets SUV-modeller - TUCSON och KONA, men även populära i30 och i20. Hyundais senaste elbil, IONIQ 5 är redan en testvinnare och storsäljare efter sin lansering i september. En modell som med sin innovativa teknologi, generösa utrymmen och snabbladdningsteknik kommer utgöra en stor andel av kommande årsförsäljning. En stark försäljning innebar även att Hyundai fortsätter ta marknadsandelar. Oktober avslutades med 4,1 % andel av den svenska marknaden.

“Hyundai Sverige fortsätter att öka och ta marknadsandelar”, säger Bengt Larsson, Country Manager på Hyundai Sverige. ”Ett resultat av vårt framtidsanpassade modellprogram men även tack vare att vi lyckats bibehålla en god tilldelning av bilar med löpande leveranser under en period som annars varit problematisk för branschen. Hyundai erbjuder idag ett brett elektrifierat modellprogram som inkluderar allt från elbilar, vätgasbilar, laddhybrider, elhybrider och mildhybrider. En bredd som ingen annan biltillverkare kan erbjuda.”

Under kommande år planerar Hyundai att etablera sig som topp tre globalt inom tillverkning av batterielbilar. Med fortsatt fokus på elbilar och kvalitativ tillväxt har Hyundai Sverige därför goda förutsättningar att stärka sin position inom framtidens mobilitet även på den svenska marknaden.

Om Hyundai Sverige

Hyundai Bilar Import AB bildades 2018 men Hyundai har varit representerat i Sverige med distribution sedan 1991. I Sverige har Hyundai idag 62 försäljningsställen och 83 serviceverkstäder landet runt.

Hyundai Motor Company startade sin verksamhet 1967 och är nu Koreas ledande biltillverkare med försäljning i 193 länder via 6 000 återförsäljare. 2017 såldes 4,7 miljoner Hyundaibilar världen över, vilket gör Hyundai Motor Company till världens femte största biltillverkare. Hyundai har idag åtta produktionsbaser och sju center för design- och teknikutveckling utbredda över hela världen.

När 2018 nådde halvvägs hade Hyundai Motor förnyat 90 procent av hela modellprogrammet och erbjuder därmed Europas yngsta produktportfölj. 85 procent av alla Hyundai-bilar sålda i regionen är även designade, utvecklade, testade och byggda i Europa för att möta de höga krav och behov som finns hos europeiska kunder. Produktionen inkluderar därför fabriker i både Tjeckien och Turkiet med en kombinerad årlig kapacitet på 600 000 bilar.

Se www.hyundai.se och följ oss på http://www.mynewsdesk.com/se/hyundaiwww.facebook.com/hyundaisverige
samt @HyundaiSverige på Instagram för mer information och nyheter.