Hyundai får toppresultat i en rad kundundersökningar

• Grandeur, Santa Fe, Tucson ledare i respektive klass i”Auto Pacific Vehicle Satisfaction Award” (VSA) • Santa Fe, Tucson toppar i ”Strategic Vision Total Quality Index” (TQI) • Tucson, Accent och Elantra återfinns bland de tre bästa i ”JD Power (US) Initial Quality Study” (IQS) • Santa Fe, Getz och Matrix med höga kvalitetsresultat i United Kingdom´s ”JD Power Customer Satisfaction Survey Under senare år har Hyundai skapat sig ett rykte som tillverkare av bilar med hög kvalitet. Det är därför inte överraskande att världens sjätte största biltillverkare erövrar en rad utmärkelser i olika kundundersökningar. Hyundai tog tre topplatser i 2007 års TQI, som mäter nybilsägarnas nöjdhet med bilen. Entourage – tas inte in till Europa – toppade minivan segmentet, medan Grandeur blev etta i segmentet stora bilar och Santa Fe vann i lilla SUV-segmentet. Tucson, Grandeur och Santa Fe mottog lovord i VSA, med topplatser i respektive segment. Grandeur-ägarna röstade fram modellen för andra året i rad med motiveringar som: kraftfull, snabb, modern teknologi och mycket prisvärd. Tucson omnämndes som en mycket konkurrenskraftig kompakt SUV, utrustad med V6 motor, något som är ovanligt i den storleksklassen. Santa Fe, som fick högsta poäng i premium SUV-kategorin, vann sina ägares hjärta på grund av sin trevliga, funktionella interiör och sin körglädje till ett överkomligt pris. Santa Fe fick även topplacering i UK 2007 JD Power Customer Satisfaction undersökning, med högsta betyg i teknisk tillförlitlighet. Hyundai Getz fick högsta betyg som enda bil i sitt segment för sin höga tekniska kvalitet och lovordades också för en exteriör och interiör kvalitet utöver det vanliga. Hyundai Matrix blev trea i MPV-segmentet med höga betyg för komfort, kvalitet och billig att äga. Hyundai Tucson, Accent och Elantra fanns också med i toppen i respektive klass i 2007 års IQS. Hyundai ser nu fram emot att introducera sin allra senaste modell i30 5-d, en bil i C-segmentet som kommer till Europa om ett par månader. Utvecklad för att ytterligare stärka Hyundai i Europa, kommer i30 säkerligen att finnas med i topp i framtida kundundersökningar. Hyundai Motors Corporation bildades 1967 och är idag en av världens främsta biltillverkare med 68.000 anställda och en omsättning på 205 miljarder SEK. Hälsningar Ann Sundfeldt, Hyundai Bilar AB, tel: 08-50605031, ann.sundfeldt@hyundai.se Alla våra pressreleaser finner du på www.hyundaipress.nu

Hyundai Motor Sweden