Hyundai får pris för bästa aktie inom bilbranschen

Hyundai Motor har i dagarna utsetts av ”PricewaterhouseCoopers och Automotive News” till den världsomfattande biltillverkare som år 2005 har gett sina aktieägare högst utdelning på satsat kapital. Bedömningen har gjorts bland biltillverkare, tillbehörsleverantörer och detaljister med hög aktieutdelning. Hyundai har gett aktieägarna en utdelning på 80 procent under 2005 och 329 procent på satsat kapital under den senaste treårsperioden. SVI (Shareholders Value Index) utvecklades för sju år sedan och är godkänt som mätinstrument för aktievärde inom bilindustrin. Hyundai fick även en utmärkelse år 2003. Resultatet anses som ett objektivt och pålitligt mätinstrument för på aktiemarknaden listade bilföretag. Hyundai Motor Co. Sysselsätter idag cirka 68 000 personer. Produkterna säljs i sammanlagt 193 länder av drygt 5 000 återförsäljare. Under 2006 är Hyundai Motor Co. en av huvudsponsorerna till Fotbolls VM i Tyskland. Hyundai Bilar AB Bergkällavägen 32 SE-192 30 Sollentuna Tel: 08-50 60 50 00 Pressinformation Ann Sundfeldt tel: 08-50605031 e-post: Ann.Sundfeldt@hyundai.se Alla våra pressreleaser finner du på http://www.hyundaipress.nu

Hyundai Motor Sweden