HYUNDAI BANAR VÄG FÖR ETT GRÖNARE KINA

HYUNDAI BANAR VÄG FÖR ETT GRÖNARE KINA Hyundai Motor Company, en av Asiens ledande biltillverkare, kommer att förvandla Kinas öken till gräsmark, som ett första globalt miljöprojekt. Hyundai kommer att skapa ett 50 kvadratkilometer stor gräsmark i Chakanor, ett ökenområde i Inre Mongoliet, Kina, fram till 2012. Detta är ett steg i ”Hyundai Green Zone-projektet” som är en del av företagets engagemang för en bättre miljö. Hyundai Motor ska leda projektet i samarbetet med regeringarna i Kina och Inre Mongoliet. ”Utbredningen av ökenområden i Kina förstör inte bara det lokala ekosystemet, det orsakar allvarliga miljöproblem med den så kallade gula sanden, som påverkar hela nordöstra Asien, inklusive Korea” förklarade Hyundais vice Chairman H.Y.Hsing. Området som ska återupplivas ligger ca 70 mil norr om Peking. Det ligger 1000 meter över havet och har en genomsnittlig regnmängd på endast 200-400 mm/år. Här var tidigare ett gräsområde som på mycket kort tid har förvandlats till öken. Gul Sand Som också kallas Asiens damm, gult damm eller gul vind. Kinas dammstormar är ett meteorologiskt fenomen som påverkar stora delar av Ostasien under vårmånaderna. Den gula sanden härstammar från ökenområden i Mongoliet, norra Kina och Kazakhstan, där kraftiga vindar och sandstormar bildar moln av smutsiga partiklar, något som under senare år blivit ett allvarligt miljöproblem. Hyundai Motors Corporation bildades 1967 och är idag en av världens främsta biltillverkare med 68.000 anställda och en omsättning på 205 miljarder SEK. Hälsningar Ann Sundfeldt, Hyundai Bilar AB, tel: 08-50605031, ann.sundfeldt@hyundai.se Alla våra pressreleaser finner du på www.hyundaipress.nu

Hyundai Motor Sweden