Hyundai avslöjar sportig N Line-utrustning till helt nya TUCSON

Hyundai avslöjar sportig N Line-utrustning till helt nya TUCSON

Malmö, 27 januari 2021 –Tätt efter lanseringen av helt nya TUCSON, avslöjar Hyundai Motor en sportigt utrustad N Line-version av den bästsäljande modellen. Helt nya TUCSON N Line kombinerar en dynamisk design, komfort och avancerad uppkopplingsfunktionalitet från vanliga TUCSON med en motorsportinspirerad styling och attityd från N Line. Helt nya TUCSON N Line erbjuder en sportig och distinkt designad exteriör med differentierade interiördetaljer så att kunderna får en körupplevelse med ännu mer attityd.

”Med helt nya Hyundai TUCSON N Line introducerar vi vårt populära utrustningspaket till den senaste generationen av vår europeiska bästsäljare,” säger Andreas-Christoph Hofmann, Vice President Marketing and Product på Hyundai Motor Europe. ”Vår helt nya TUCSON N Line har exklusiv prestandastyling och ett toppmodernt utbud av drivlinor med elektrifierade lösningar som ger ännu fler valmöjligheter för Hyundais kunder”.

Dynamiskt designad exteriör, inspirerad av motorsport

Precis som hos standardmodellen sticker helt nya TUCSON N Line ut med sin progressiva design, integrerade skarpa linjer, vinklar och former samt TUCSONs nya signatur – det parametriska juvelmönstret.

Den muskulösa hållningen hos helt nya TUCSON N Line är baserad på Hyundais designidentitet ”Sensuous Sportiness”, samtidigt som den har fått flera mer prestandafokuserade designdetaljer. Som hos vanliga TUCSON, har N Line-paketet flera framträdande geometriska mönster kända som ”parametriska juveler”. Detaljer skänker en kraftfull och energisk karaktär till bilen. Dessutom förstärker en låg och bred hållning bilens sportiga referenser.

Framtill syns parametriska juveler snyggt integrerade i en grill som är både högre och bredare än hos vanliga TUCSON. Exklusivt för N Line-versionen har de parametriska juvelmönstren på grillen utarbetats kantigare, vilket ger ytterligare reflektioner beroende på betraktningsvinkel. Grillen är dessutom snyggt smyckad med en integrerad N Line-logotyp. Under grillen sitter en rektangulärt utformad stötfångare med raffinerat luftintag som är högre och bredare än hos standard-TUCSON, för ett ännu sportigare utseende. Stötfångaren som i sin design är replikerad baktill, fungerar harmoniskt med de ljusa silverfärgade hasplåtarna. Samtidigt är de främre strålkastarna tydligt markerade med svart inramning.

På sidorna kännetecknas helt nya TUCSON N Line av en energifullt utformat kaross med dynamiska proportioner och linjer som ger ett slankare intryck. Detta kompletteras med en levande, blank svart dagsljusöppning (DLO). DLO-öppningen avslutas i den branta vinkeln på C-stolpen, vilket genererar en racing-inspirerad känsla av framåtrörelse. Stilfulla sidospeglar i Phantom Black förstärker ytterligare den eleganta designen hos helt nya TUCSON N Line.

För att betona bilens sportiga utseende baktill har helt nya TUCSON N Line utrustats med en aerodynamisk spoiler som är längre än hos standardmodellen och även smyckad med fenor. Den nedre delen accentueras av ett rött reflektorband och en diffuser. Aggressiva ljuddämpare med dubbla utblås understryker faktumet att modellens designers har hämtat mycket inspiration från världen av prestandabilar.

Helt nya TUCSON N Line är utrustad med kraftiga och sportiga 19-tumsfälgar. Temat från Sensuous Sportiness fortsätter i fälgarna som med sitt parametriska mönster betonar den geometriska strukturen. Hjulen kompletteras av skärmar lackade i bilens färg.

Kunder av helt nya TUCSON N Line kan välja mellan sju olika exteriörfärger. Utöver dessa kan kunder även göra sin bil mer personlig genom att addera valet av två-tonsfärgat tak i Phantom Black tillsammans med någon av fem färgkombinationer.

En rymlig interiör med sportiga detaljer

Helt nya TUCSON N Lines sofistikerade och rymliga interiör kännetecknas av flytande former inspirerade av vattenfall. Något som förstärks av en sportig N Line-interiör och ett exklusivt färgpaket.

Helt nya TUCSON N Lines kunder kan njuta av N-profilerade sportsäten i svart mocka och läder med röda sömmar. De röda sömmarna är också invävda i dörrklädsel och armstöd medan den dedikerade N-ratten kommer komplett med N-logotype. Andra designelement unika för N återfinns på den läderklädda växelspaken eller vid shift-by-wire-knapparna på mittkonsolen, beroende på val av växellåda. Ytterligare N Line-förstärkningar inkluderar pedaler, fotstöd och dörrsteg i metall.

Förbättrad körupplevelse och hantering med utvalda motorer

Helt nya TUCSON N Line har utvecklats och testats i Europa. Precis som helt nya TUCSON har den möjlighet till val av Electronically Controlled Suspension (ECS) som ger ytterligare flexibilitet på vägarna tack vare adaptiv dämpningsteknik. Med ECS har Hyundais ingenjörer uppnått ett mångsidigt körbeteende som baseras på situation och förarpreferenser.

ECS-systemet styr automatiskt och kontinuerligt bilens fjädring för att maximera komfort och prestanda. Systemet uppnår detta genom att ta hänsyn till körförhållanden som hastighet, vägunderlag, kurvtagning, inbromsning och acceleration. Genom att kontrollera dämpningskraften på varje hjul, reducerar ECS krängning, stigning och vertikal rörelse för att förbättra körning och hantering. Ingenjörerna på Hyundai Motor Europe Technical Center (HMETC) skapade unika optimerade ECS-parametrar med specifika inställningar för de drivlineversioner av helt nya TUCSON N Line som är utrustade med 48-voltssystem. Detta ger ännu mer körglädje för N Line-kunder som matchar modellens sportiga utseende.

Hyundais ingenjörer utvecklade optimerade ECS-inställningar för helt nya TUCSON N Line i syfte att uppnå bättre vibrationsdämpning och ge ökad smidighet. Hos helt nya TUCSON N Line reagerar ECS-logiken snabbare och starkare på både kroppsrörelser och styrkommandon. I Normal-läge bibehöll ingenjörerna den goda kör körkomforten i stadstrafik, vilket säkerställer att den bara blir betydligt stramare vid hantering i hastigheter typiska för just landsvägar. Samtidigt har Sport-läget förstärkts och erbjuder ännu mer kontroll och feedback över hela hastighetsregistret.

Som en följd av den justerade ECS-logiken känns också styrningen annorlunda vid dessa lägen. Den är mer centrerad, samtidigt som den upplevs mer direkt och lite tyngre.

Drivlinor, säkerhet och uppkoppling

Helt nya TUCSON N Line är, precis som standardversionen tillgänglig med en stor variation av drivlinor med både kraft, effektivitet och val med eller utan flera nivåer av elektrifiering. Varje drivlina är baserad på en fyrcylindrig, 1.6-liters T-GDI bensinmotor från Hyundai Smartstream för maximal effektivitet.

Drivlinor

• 1.6 T-GDI Plug-in Hybrid (265 hk), 6AT med 4WD
  • 1.6 T-GDI Hybrid (230 hk), 6AT med 2WD eller 4WD
  • 1.6 T-GDI 48V Mildhybrid (180 hk), 7DCT med 4WD

Precis som hos helt nya TUCSON möjliggör en mängd människocentrerade teknikfunktioner en intuitiv användarupplevelse, som inkluderar bland annat ett fullt konfigurerbart 10.25-tums digitalt instrumentkluster utan kåpa och en 10.25 tum stor pekskärm för AVN med Hyundai BlueLink Connected Car Services. Detta skapar ett mer personligt utrymme som är intuitivt optimerat för en högteknologisk användarupplevelse.

Helt nya TUCSON N Line har också Multi-Air Mode-teknik. En ventilationslösning som består av en kombination av direkta och indirekta ventiler för luftkonditionering och värme som skapar en trevligare inomhusmiljö och ett mer behagligt luftflöde. Klimatanläggningen med sina tre zoner tar hand om bilens passagerare både i baksätet likväl den främre raden. Dessutom ger ventilerade säten fram och uppvärmda säten både fram och bak ytterligare komfort för både förare och passagerare.

Helt nya TUCSON N Line är utrustad med ett klassledande paket aktiva säkerhets- och förarassistanssystem. En utrustningsnivå som gör den till en av de säkraste bilarna på marknaden. Blind-spot View Monitor (BVM) ger en förbättrad vy från sidospegeln genom att visa en kamerabild i instrumentklustret när blinkers är aktiverad. Dessutom håller Highway Driving Assist (HDA) bilen centrerad i filen samtidigt som den anpassar farten baserat på navigationsdata och trafiksituation, exempelvis vid annalkande landsvägskurvor. Bland flera andra funktioner finns även Remote Smart Parking Assist (RSPA) tillgänglig på hybrid och laddhybridversionerna. RSPA gör att bilen kan parkera sig själv vid svåra parkeringssituationer där föraren känner sig pressad. En mängd andra säkerhetsfunktioner bidrar till förbättrad uppsikt för att skydda passagerare både i baksäte och framsäte för att undvika kollisioner.

Fullständiga detaljer om drivlinor och versioner av helt nya TUCSON N Line presenteras på Hyundai.se.
Helt nya TUCSON N Line lanseras i Sverige före sommaren 2021.

Om Hyundai Sverige

Hyundai Bilar Import AB bildades 2018 men Hyundai har varit representerat i Sverige med distribution sedan 1991. I Sverige har Hyundai idag 62 försäljningsställen och 83 serviceverkstäder landet runt.

Hyundai Motor Company startade sin verksamhet 1967 och är nu Koreas ledande biltillverkare med försäljning i 193 länder via 6 000 återförsäljare. 2017 såldes 4,7 miljoner Hyundaibilar världen över, vilket gör Hyundai Motor Company till världens femte största biltillverkare. Hyundai har idag åtta produktionsbaser och sju center för design- och teknikutveckling utbredda över hela världen.

När 2018 nådde halvvägs hade Hyundai Motor förnyat 90 procent av hela modellprogrammet och erbjuder därmed Europas yngsta produktportfölj. 85 procent av alla Hyundai-bilar sålda i regionen är även designade, utvecklade, testade och byggda i Europa för att möta de höga krav och behov som finns hos europeiska kunder. Produktionen inkluderar därför fabriker i både Tjeckien och Turkiet med en kombinerad årlig kapacitet på 600 000 bilar.

Se www.hyundai.se och följ oss på http://www.mynewsdesk.com/se/hyundaiwww.facebook.com/hyundaisverige
samt @HyundaiSverige på Instagram för mer information och nyheter.