Holmsgrens tar hand om Hyundai i Alvesta

Den 2 maj får Alvesta Motor AB nya ägare och nytt namn, men den välkända Alvesta-profilen Sten-Erik Carlsson blir kvar som platschef. Det nya företaget får namnet Holmgrens Bil AB, inte helt okända i bilsammanhang. Holmgrens Bil AB har huvudsäte i Jönköping, där de bygger ett stort bilvaruhus med plats för 800 bilar, där flera märken samsas under samma tak men med separata försäljningsytor. Holmgrens Bil AB är ett familjeföretag och startades redan 1960 av Sonny Holmgren. Sonen Benny, som driver företaget idag, började arbeta tillsammans med sin far 1979. Idag säljer Holmgrens Saab, Opel, Chevrolet, Peugeot, Toyota, Lexus, Cadillac, Corvette och Hyundai. Hyundai-försäljningen sker sedan årsskiftet 2003/2004 från Jönköping och under 2004 har märket fått ta plats på flera av Holmgrens försäljningsställen; Värnamo, Gislaved, Nässjö, Vimmerby och Västervik. ”Vi började nyligen sälja Toyota i Växjö och tycker att Kronobergs län är ett mycket intressant och viktigt distrikt, därför blev det naturligt att vi blev intresserade av Alvesta Motor när det skulle säljas”, säger Benny Holmgren. Alvesta Motor på Allbogatan 62 i Alvesta, är ett företag som ägts av Sten-Erik Carlsson sedan 1981. Sten-Erik har sysslat med bilförsäljning sedan 1970. 1992 tog han hand om Hyundai-försäljningen i Alvesta och har sedan dess varit exklusiv Hyundai-återförsäljare. Företaget består idag av fem personer, som samtliga kommer att vara kvar när de nya ägarna tar över. Det relativt låga bemanningsantalet har under senare år lyckats sälja närmare 500 bilar årligen, av dessa ca 170 nya Hyundai. Verkstaden Alvesta Bil & Riktning, som finns i samma fastighet fortsätter precis som tidigare. ”När vi började med försäljning av Hyundai för drygt ett år sedan, så sa jag att det var prisvärda bilar med en oerhörd potential”, säger Benny Holmgren. ”Med facit i hand så vet vi att det var riktigt, därför var det inget svårt beslut att köpa det mycket välskötta företaget Alvesta Motor AB,” fortsätter han. ”Det känns extra värdefullt för oss förstås att Sten-Erik Carlsson vill ta på sig rollen som platschef, han är en mycket stor och välrenommerad profil lokalt.” Sten-Erik Carlsson säger: ”när man fattat beslut om att sälja så är det ju jätteviktigt vem som köper. Företaget har ju varit mitt skötebarn under många år och jag vill ju att det skall drivas vidare på ett sätt som jag kan stå för. Även om jag vill sälja företaget så är det viktigt för mig att ”mina” kunder hamnar i bra händer, och det gör dom nu, det kan jag garantera”, säger Sten-Erik Carlsson. ”Självklart tycker jag att det är roligt att jag får vara kvar också, det här har ju varit mitt andra hem i en mängd år och kunderna mina vänner, så vi fortsätter att sälja så det ryker”, avslutar Sten-Erik. Christian Norberg, VD på Hyundai Bilar AB, är mycket nöjd med de nya ägarna. ”Bättre efterträdare kan Alvesta Motor inte få och dessutom ser vi förstås med förtjusning att Sten-Erik fortsätter att sköta det dagliga arbetet”. ”Vi har arbetat hårt för att förbättra vårt återförsäljarnät, med en del nya återförsäljare men också genom support till de befintliga som gjort oerhörda investeringar under de senaste två åren, vi är mycket nöjda med den positiva Hyundai-anda som råder hos våra återförsäljare idag”, säger Norberg. ”När Holmgrens Bil AB började sälja Hyundai var vi stolta, företaget säljer drygt 9000 bilar/år och är oerhört väl sedda i branschen. På drygt ett år har Holmgrens tagit upp Hyundai-försäljningen på ytterligare fem ställen, vilket vi förstås tolkar som att också dom är nöjda. Att det blev just Holmgrens som köpte det fina bilföretaget i Alvesta känns bra, jag är övertygad om att det kommer att öka försäljningen ytterligare på distriktet, vilket också betyder ökad marknadsandel i Sverige och det stärker vårt varumärke ytterligare.”, avslutar Christian Norberg. Hyundai Bilar AB Bergkällavägen 32 SE-192 30 Sollentuna Tel: 08-50 60 50 00 Pressinformation Ann Sundfeldt tel: 08-50605031 e-post: Ann.Sundfeldt@hyundai.se Alla våra pressreleaser finner du på http://www.hyundaipress.nu

Hyundai Motor Sweden