Högre andrahandsvärde för nya generationens Hyundai i10

Högre andrahandsvärde för nya generationens Hyundai i10

Stockholm den 13 februari 2014

Fem europeiska undersökningar har genomförts som visar att nya generationens Hyundai i10 förväntas behålla ett högre andrahandsvärde jämfört med den förra generationens modell, men även jämfört men många av huvudkonkurrenterna.

Nya generationens i10 ligger bra till jämfört med konkurrenterna i Frankrike. En analys gjord av det ledande magasinet L’Argus visar att den nyligen släppta modellen kommer behålla 47,1% av sitt anskaffningsvärde efter tre år och 30 000 körda kilometer och slår därmed konkurrerande modeller från Chevrolet, Citroën, Fiat, Peugeot, Renault och Toyota.

Enligt CAP Automotive så kommer de kunder i Storbritannien som köper en i10 att få det bästa andrahandsvärdet i storleksklassen. Efter tre år och 30 000 körda kilometer, kommer nya generationens i10 (1,0-liter) i grundutförande behålla 49,8% av anskaffningsvärdet, jämfört med 38,9% från den förra generationens modell. Än bättre värde blir det vid medium utförande (1,0-liter) där bilen behåller 50,3% av värdet och vid topputförande (1,2-liter) ligger siffran på 50,0%.

I Spanien kommer den nya generationens i10 att behålla 46% av anskaffningsvärdet efter tre år och 30 000 kilometer enligt EurotaxGlass’s – en siffra som är betydligt högre än majoriteten av modeller i segmentet. Det är också en ökning jämfört med den förra generationens i10, som behöll 40% av anskaffningsvärdet.

Tyska Deutsche Automobil Treuhand (DAT) förutspår att den nya generationens i10 i grundutförandet (1,0 liter) kommer vara värd 48,6% av anskaffningsvärdet efter tre år och 30 000 kilometer, medan 1,2-liters versionen behåller 49,3% under samma förutsättningar.

Den Italienska analysfirman Quattroruote säger att den nya generationens i10 behåller 35,2% av värdet efter tre år och 30 000 kilometer, en ökning med sex procent jämfört med den förra generationens i10:a.

En av anledningarna till de konkurrenskraftiga ägarkostnaderna för den nya generationens i10 beror på låga försäkringskostnader. Thatcham Research i Storbritannien placerar 1,0-litersmodellen i försäkringsgrupp 1 – gruppen med den lägsta premien – medan German Insurance Association (GDV - Gesamtverband der Deutschen Versicherungswirtschaft) placerar den nya generationens i10 i Grupp 12 och ger därmed en billigare premie än för konkurrenter från A-segmentet som Citroën, Peugeot och Renault.

Allan Rushforth är Senior Vice President på Hyundai Motor Europe och säger: det avsevärt förbättrade andrahandsvärdet för den nya generationens i10 genom Europa visar på Hyundais hängivenhet att leverera ett kundvärde som sträcker sig bortom alla förväntningar för våra bilmodeller. Med låga driftskostnader, med en dynamisk konstruktion och europeisk kvalitet samt med tillbehörsmöjligheter och komfortval från toppsegmentet, erbjuder nya generationens i10 en bättre bil till ett överkomligt pris.

Se pressmeddelandet som PDF för en tydlig tabellöversikt över andrahandsvärdet.

För mer information, vänligen kontakta:

Erik Lindham
PR-chef Hyundai Bilar AB
Erik.lindham@hyundai.se

Hyundai Bilar AB, www.hyundai.se, bildades 1990. I Sverige har Hyundai idag 85 försäljningsställen och 110 serviceverkstäder landet runt.

Hyundai Motor Company, startades 1967 och är nu Koreas ledande biltillverkare med försäljning
och service över hela världen. Hyundai sålde 2012 4,4 miljoner bilar världen
över. Bilarna säljs i 186 länder via 5300 återförsäljare. Hyundai har idag sju
tillverknings-fabriker utanför Korea, i Kina, Indien, Turkiet, USA, Tjeckien, Ryssland
och Brasilien.

PR & Communications

Presskontakt PR, Information, Sponsring, Event och Influencer-samarbeten. +46 (0)20 677 677

Hyundai har varit representerat i Sverige med färsäljning sedan 1991. Hyundai Motor Sweden AB har ett rikstäckande nätverk av agenter och serviceverkstäder.

Telegrafgatan 8a