Dubbel seger för Hyundai

Hyundais nya i30-serie gjorde starkt intryck på juryn i ”Årets Bil 2012” i Skottland. Femdörrars i30 vann titeln Bästa Familjebil och i30 Kombi röstades fram som Bästa Kombimodell i den årliga bedömningen som ägde rum i Glasgow.

Femdörrars i30, den eleganta nykomlingen på marknaden för medelstora familjebilar, imponerade på domarna från Association of Scottish Motoring Writers (ASMW) under provkörningen och vann en hård kamp mot systermodellen i Hyundai i40, Citroën DS5 och Kia Cee’d.

Hyundai i30 Kombi, som erövrade titeln Bästa Kombimodell, kämpade mot Peugeot 508 RXH, VW Passat och Audi A6.

Hyundai i30 1,6 CRDi 110 hk lovordades också i kategorierna Bästa Ekonomi och Bästa Diesel.

Hyundai i30 är Hyundais mest sålda bilmodell såväl i Sverige som i Europa.

I Sverige lanserades femdörrars i30 i mars 2012 och i början av september landade även i30 Kombi hos samtliga återförsäljare landet runt.

ann.sundfeldt@hyundai.se

telefon: 070 317 80 31

Hyundai Bilar AB, www.hyundai.se, bildades 1990. I Sverige har Hyundai idag 86 försäljningsställen och 114 serviceverkstäder landet runt.

Hyundai Motor Company, startades 1967 och är nu Koreas ledande biltillverkare med försäljning och service över hela världen. Hyundai sålde 2011 4,05 miljoner bilar världen över. Bilarna säljs i 186 länder via 5300 återförsäljare. Idag är Hyundai den femte största biltillverkaren i världen. Hyundai har idag sex tillverknings-fabriker utanför Korea, i Kina, Indien, Turkiet, USA, Tjeckien och Ryssland.

Hyundai Motor Sweden