DRYGT EN HALV MILJON SÅLDA HYUNDAI i30

DRYGT EN HALV MILJON SÅLDA HYUNDAI i30

Familjebilen Hyundai i30 passerade förra månaden 500 000 sålda bilar världen över, varav 200 000 i Europa.

Hyundai i30, som 5-dörrars kombi-sedan och kombi, har dominerat Hyundais europeiska försäljningslistor allt sedan introduktionen sommaren 2007. Den tillverkades då i Ulsan-fabriken i Sydkorea. I november 2008 öppnades Hyundais första europeiska fabrik i Tjeckien, där man hittills hunnit bygga 150 000 Hyundai i30.

Etta i Storbritannien

I Auto Express, den mest sålda biltidningen i Storbritannien, har resultatet i kundundersökningen ”Driver Top 100” presenterats, en årligt återkommande undersökning.

En enkät skickas ut till 23 000 bilägare med frågor om hur nöjda kunderna är med sitt köp och om bilens tillförlitlighet. Hyundai i30 placerade sig i år högst upp på prispallen!

Detta är allra första gången en koreansk bilmodell toppar undersökningen.

Till det kan läggas att på listan över total kundtillfredsställelse hamnade Hyundai på en sjätte plats jämfört med 18:e plats förra året.

Så här såg det ut i toppen:

1. Skoda        88,41%

2. Lexus         88,11%

3. Jaguar       87,9%

4. Daihatsu    86,88%

5. Subaru       86,51%

6. Hyundai     85,89%

Fem års nybilsgaranti

I Sverige har Hyundai Bilar AB beslutat att samtliga Hyundai i30 som registrerats från den

1 mars 2010 får samma generösa nybilsgaranti, som den helt nyligen introducerade Hyundai i35, nämligen:

5 års Nybilsgaranti (FRIA MIL)

5 års Vägassistans

12 års Rostskyddsgaranti

3 års Vagnskadegaranti

ann.sundfeldt@hyundai.se

Hyundai Bilar AB, www.hyundai.se, bildades 1990. Hyundai har idag 80 försäljningsställen landet runt och 110 serviceverkstäder.

Hyundai Motor Company, startades 1967 och är nu Koreas ledande biltillverkare med försäljning och service över hela världen. Hyundai sålde 2009 3,1 miljoner bilar och exporterade drygt en miljon till distributörer i 193 olika länder. Idag är Hyundai den fjärde största biltillverkaren i världen. Hyundai har idag fem tillverknings-fabriker utanför Korea, i Kina, Indien, Turkiet, USA och Tjeckien, antalet anställda uppgår till 75 000 personer.

PR & Communications

Presskontakt PR, Information, Sponsring, Event och Influencer-samarbeten. +46 (0)20 677 677

Hyundai har varit representerat i Sverige med färsäljning sedan 1991. Hyundai Motor Sweden AB har ett rikstäckande nätverk av agenter och serviceverkstäder.

Hyundai Motor Sweden

Telegrafgatan 8a