Jämförelser av hyror i ny karttjänst

Hyror är den största kostnaden i företag efter löner, men hur vet du vilken hyresnivå
som är rätt för din lokal? Nu lanseras en karttjänst som ska synliggöra vilka
finansiella besparingar företag kan göra genom att se över sina hyresavtal. Karttjänsten
hjälper företag med lokaler inom kontor, lager, butik och industri att jämföra sina
hyresnivåer med sina grannar.

Jämförelsesajten hyreskartan.se är nationell och riktar sig till stora och små företag som är kommersiella hyresgäster. Hyresgästerna anger anonymt vad de betalar i hyra i en nätbaserad databas. Det enda hyresgästen behöver är information från sitt hyresavtal och sin senaste hyresavi. Innehållet presenteras direkt i kartan på företagets postnummer.

- En vanlig uppfattning från hyresgäster är att de upplever att den kommersiella hyresmarknaden
kännetecknas av hemliga hyresavtal och dålig genomlysning, säger Joachim Bozorgnia, vd och initiativtagare till hyreskartan.se.

Företagen vet inte vad grannen eller konkurrenten betalar i hyra när de själva förhandlar fram sitt långa hyreskontrakt med fastighetsägaren. Denna brist på transperens spelar fastighetsbolagen i händerna. Det här vill hyreskartan ändra på, fortsätter han.

Genom hyreskartan.se blir hyrorna offentliga och jämförbara. Hyreskartan täcker hela Sverige och är initialt uppdelad i fyra kategorier: kontor, lager, butik eller industri. Det jämförbara innehållet i kartan visar lokalens yta, årshyra och årshyra/m2. Med de här uppgifterna kan företagen sätta press på sin fastighetsägare.

Statistik visar att av företag som förhandlar om sin hyra uppnår en besparing om 11-15 % av
årshyran.

Kontakta oss för mer information:

Joachim Bozorgnia

Hyreskartan.se