Hyran klar hos Eksta i Kungsbacka

Årets hyror är klara hos kommunägda Eksta i Kungsbacka. I genomsnitt blir höjningen 0,9 procent från 1 mars i år.

• Det är en rimlig överenskommelse. Bolaget har fått igenom en tredjedel av sitt ursprungliga krav och det anser vi är ett tillfredställande resultat, säger Göran Moberg, förhandlingsstrateg hos Hyresgästföreningen i västra Sverige

Höjningen varierar från 0-1,5 procent beroende på bland annat standard och förvaltningskvalitet och på om lägenheten har varm- eller kallhyra. (Det sistnämnda innebär att hyresgästerna inte betalar för värme i lägenheten via hyresavin.)

För de hyresgäster som får den genomsnittliga höjningen på 0,9 procent och i dag har en hyra på 5 000 kronor innebär det 45 kronor mer i månaden.

Uppgörelsen gäller från 1 mars i år. Hyresgästerna betalar ingen hyreshöjning i efterskott för januari och februari månad.

När förhandlingarna inleddes krävde Eksta 2,7 procent i höjning från 1 januari i år. Hyresgästföreningen å sin sida begärde att såväl Eksta som övriga kommunala och privata värdar skulle visa största möjliga återhållsamhet i sina hyreskrav med tanke på det för fastighetsägarna gynnsamma ekonomiska läget med rekordlåg ränta och inflation.

Eksta har cirka 2 600 lägenheter i Kungsbacka kommun.

Vill du veta mer välkommen att kontakta: Göran Moberg 031-704 50 30

• halland
  • göran moberg
  • eksta
  • kungsbacka

Första hyresuppgörelsen klar i Göteborg

Den första hyresöverenskommelsen för år 2015 är klar i Göteborg. Privatägda Botrygg Göteborg AB och Hyresgästföreningen är överens om en hyreshöjning på 0, 45 procent från årsskiftet. Det är en uppgörelse som båda parter är mycket nöjda med.

Hyran klar hos Bostads AB Poseidon i Göteborg

Årets hyror är nu även klara hos Bostads AB Poseidon i Göteborg. Uppgörelsen som berör drygt 26 000 hushåll innebär att hyran höjs med i genomsnitt 0,8 procent.

Låg hyreshöjning hos Stenungsundshem

Årets hyror är klara hos kommunala Stenungsundshem. Hyran höjs med 0.9 procent från årsskiftet. Det innebär en halvering av det krav på 1,8 procent som bolaget presenterade när förhandlingarna inleddes förra året.

Hyran klar för Partillebos hyresgäster

Årets hyror är klara hos kommunala Partillebo. Uppgörelsen som berör omkring 3 500 hushåll i Partille innebär att hyrorna höjs med i genomsnitt 0,8 procent.

Låg överenskommelse om hyran i Göteborg

Nyligen kunde en ovanlig hyresöverenskommelse för nästa år träffas i Göteborg. Det ovanliga består i att parterna kunnat enas om en mycket låg hyreshöjning under 2015. Något som är till gagn för både hyresgäster och hyresvärd.