Torgmöte i Norrköping

Hyresgästföreningen fortsätter att protestera mot att Norrköpings kommun plockar mångmiljonbelopp från sitt kommunala bostadsbolag, Hyresbostäder, och på så sätt låter hyresgästerna betala en slags extra skatt på drygt 16 miljoner kronor. Kampanjen mot detta kallar vi ”Ska det se ut så här?”

Hyresgästerna betalar hyra som innebär att de ska bo i hus som är renoverade. I Norrköping stämmer inte det. Där betalar hyresgästerna hyra som om husen skulle vara renoverade när de i själva verket är i skriande behov av upprustning.

Det visar de hundratals bilder som hyresgästerna skickat in på bristande underhåll men kommunalrådet Lars Stjernkvist (S) vill inte lyssna på dessa människor utan hävdar att kommunens uttag är rimligt. Han tänker fortsätta att tanka bolaget på pengar.

Vi beklagar att Hyresbostäder felaktigt tolkat kampanjen som kritik mot bolaget. Därför har man ställt in den årliga Kolmårdenresan för sina hyresgäster. Hyresgästföreningen kan naturligtvis inte låta den uppkomna situationen drabba våra medlemmar och därför arrangerar vi resan för våra medlemmar hos Hyresbostäder. Den 19 augusti bussar vi hyresgäster mot vilda djur enligt liknande principer som tidigare år.

På lördag den 9 juni klockan 12-13 står vi på Prästgatan, mellan Domino och Linden och informerar allmänheten om den pågående kampanjen, varför vi agerar som vi gör och att vi inte ger upp kampen.

I samband med torgmötet kan medlemmar reservera plats på resan till Kolmården. Den som inte är medlem hos Hyresgästföreningen kan teckna medlemskap.

Björn Johansson
ordförande Hyresgästföreningen