Hyresförhandlingarna för 2013 har strandat

De årliga hyresförhandlingarna inför 2013 års hyror strandades på tisdagkvällen. Det innebär att frågan om vilka hyror som ska gälla för Hyresbostäders hyresgäster nästa år kommer att avgöras av Hyresmarknadskommittén. Hyresbostäders yrkande låg på 2,88 % (ca 166 kr mer per månad för genomsnitts 3 rok) eller motsvarande 27,41 kr per kvadratmeter och år. Bakom yrkandet låg kostnadsökningar för i huvudsak värme och varm- och kallvatten samt allmänna ökningar (Konsumentprisindex mm). I yrkandet låg också en ambition att fortsätta hålla hög underhållsnivå och att till och med kunna öka den under 2013.

Hyresgästföreningen lämnade å sin sida två bud. Först ett bud på 0,83 % för att senare sänka det till 0,59 %. Argumenten för det var att de inte accepterade de redovisade kostnadsökningar och framför allt, att Hyresgästföreningen inte accepterar att ägaren, Norrköpings Kommun, tar ut koncernbidrag. Efter fyra möten, där ingen av parterna kände att vi kommer hitta en nivå som båda parter kan acceptera, enades vi slutligen om att stranda förhandlingen och hänskjuta till HMK.

- Det är beklagligt att vi inte kan lösa detta själva. Men när Hyresgästföreningen envisas med att inte acceptera ägarens uttag av vinst och då vi inte kan påverka det - det är ju ägarens ansvar och rättighet - hade vi inget val. Det går inte bara "räkna av" de pengarna och sedan säga att resten kan vi vara med och betala, som Hyresgästföreningen gör. Vi får kostnadsökningarna och ska leverera ett affärsmässigt resultat ändå, och om det inte kompenseras i hyresjusteringen får vi skära där vi kan få snabb effekt - vilket tyvärr också påverkar underhållet. Det underhåll som vi vet både behövs och är efterfrågat, säger Lars Löfgren, marknadschef på Hyresbostäder.

Det är oklart när Hyresmarknadskommittén kan ha behandlat frågan men det kommer inte ske någon förändring till januarihyrorna. Tidigast i februari kommer det att bli frågan om en justering. Hur stor den blir avgörs alltså av Hyresmarknadskommittén som består av representanter för Hyresgästföreningen Sverige och SABO (Sveriges allmännyttiga bostadsorganisation).

Lars Löfgren, Hyresbostäder, 0730-20 15 95

Hyresbostäder är Norrköpings största bostadsbolag, med ca 10 500 lägenheter och drygt 600 lokaler. Vi vill vara det personliga bostadsbolaget, där du som hyresgäst är i centrum. Vi hjälper våra hyresgäster att skapa ett hem, bland annat genom att erbjuda Norrköpings bredaste urval av bostäder och möjligheter att skräddarsy sitt boende efter tycke och smak.