Fortsatt satsning på lokal föreningsverksamhet

Genom fortsatt stöd till föreningar kan vi möjliggöra sysselsättning för barn och ungdomar i våra bostadsområden. Detta sker genom vår fond Ungdomsmiljonen.

Under flera år har vi genom vår fond ”Ungdomsmiljonen” verkat för sysselsättning för barn och ungdomar i våra bostadsområden.  Vi vill på alla möjliga sätt bidra till att Norrköping blir en bra stad att bo och leva i, vilket även omfattar tiden efter skolan och utanför hemmet. Norrköping har ett rikt föreningsliv, men vi vet också att det ofta är tuffa villkor för föreningsverksamheten.  Vi kan genom vårt engagemang tillsammans med föreningarna stimmulera till fortsatt verksamhet.

Detta har skett genom olika stöd till lokala föreningar som bedriver verksamhet i eller i nära anslutning till våra bostadsområden. Det stöd som delas ut är främst i form av material och utrustning som föreningen behöver för och i sin verksamhet.

- Vi ser att Ungdomsmiljonen gjort nytta och vi kommer att fortsätta stödja föreningars verksamhet ute i våra bostadsområden. Att alla barn och ungdomar har en meningsfull och utvecklande fritidsverksamhet är ett ansvar vi delar tillsammans, säger marknadschef Lars Löfgren.

Vissa kriterier är viktiga för oss i vårt beslut vilka föreningar vi väljer att stötta. Det är bland annat av stor vikt att föreningen bedriver verksamhet som verkar för jämlikhet mellan kön, kultur och ursprung och att verksamheten präglas av god etik, moral och öppenhet.  Dessutom har vi tillsammans med en förening, IK Sleipner, påbörjat ett gemensamt arbete med ett ansvarsdokument som föreningarna måste anamma. Det handlar om att föreningen ska ha en policy och en plan för hur man rekryterar ledare och hur föreningen agerar när det otänkbara inträffar i relationen barn – vuxen. Oavsett om det handlar om sexuella övergrepp eller andra former där man utnyttjar en beroendeställning.

Ansökningar har tidigare kommit in löpande under året och vi har därigenom haft svårt att göra en helhetsbedömning av alla ansökningar. Det vi fr o m nu gör är att begränsa sökperioden under året och för 2012 ska ansökningar vara inne senast fredagen den 16 mars. Denna förändring innebär att vi får en bättre översikt och ett bättre underlag för våra beslut.

Mer information om Ungdomsmiljonen och hur föreningen går tillväga för att ansöka finns på vår hemsida, www.hyresbostader.se

För mer information:

Jenny Perérs, projektledare Hyresbostäder, 011- 21 16 15, jenny.perers@hyresbostader.se