Hydroscand stöttar innovativt studentprojekt med rörbockning

Hydroscand stöttar innovativt studentprojekt med rörbockning

Hydroscand stöttar en student vid Lunds universitet med examensprojekt genom att bocka användarvänliga och hållbara cykelställ av stålrör, som passar många olika typer av cyklar och cyklister.

Florencia Skogsborg har nyligen tagit examen i industridesign vid Ingvar Kamprads Designcentrum på Lunds universitet. I sitt examensprojekt undersökte Florencia, som själv är en van cyklist, de problem som finns med cykelställ idag och identifierade fyra behov hos cyklister; större utrymme mellan varje cykelparkering, möjlighet till ramlåsning, färg på cykelstället för lättare lokalisering och grafik på marken för att enklare parkera rätt. För att möta behoven designade Florencia vågformade cykelställ av stålrör, som passar för alla typer av cyklar.

– På skolan finns bra verkstäder, men där kan endast rör med 20 mm i diameter bockas och jag ville använda mig av rör med 40 mm i diameter. Dessutom behövde vissa delar kapas för att sedan svetsas ihop, vilket hade tagit väldigt lång tid. Jag började därför kolla om företag kunde hjälpa mig att bocka min design och om min design var görbar. Hydroscand svarade väldigt snabbt och var otroligt hjälpsamma, säger Florencia Skogsborg, tidigare student vid Lunds universitet.

Hydroscand hjälpte sedan Florencia att förverkliga cykelställen. Jens Nivestam och Nicholas Bremnes Rasmussen på Hydroscand i Malmö bockade två cykelställ av 42 mm stålrör, utifrån Florencias ritning.

– Jag tycker att det är roligt med utmaningar och därför ville jag gärna hjälpa till. När man bockar rör har man bara ett försök på sig så det krävdes lite hjärngympa, men jag är väldigt nöjd med resultatet själv och det känns bra att kunna hjälpa en student att komma i mål med sitt projekt, säger Jens Nivestam, butikssäljare och slangmontör på Hydroscand i Malmö.

– Jag är otroligt tacksam över all hjälp jag har fått av Hydroscand och utan dem hade jag inte haft något cykelställ, säger Florencia.

Cykelställen visades slutligen upp under en utställning och mottog positiv feedback. Hydroscand är glada att kunna bidra med sin expertis inom rörbockning för att stödja innovativa projekt som detta och därigenom främja framtida yrkesverksammas idéer och utveckling.