Clas Ohlson väljer hybris i sin multikanalsstrategi

hybris, en ledande global leverantör av programvara för handelslösningar och kommunikation över flera kanaler, meddelar att den svenska detaljhandelskedjan Clas Ohlson har valt hybris som leverantör i sin multikanalsstrategisatsning. Samarbetet innehåller både hybris e-handelsplattform, order management system samt produktinformationssystem.

-          Vi bygger en multikanalsplattform att växa med, i olika kanaler och olika länder. Det handlar om att skapa tillgänglighet för våra kunder på deras villkor, när som helst på dygnet och via den kanal var och en föredrar. Vi valde hybris som plattform för att deras lösning uppfyllde våra krav på funktionalitet och skalbarhet, säger Catrin Folkesson, e-handelschef på Clas Ohlson.

I förra veckan lanserade Clas Ohlson sina nya e-handelssajter i Sverige och Norge. Order managementsystemet, det vill säga telefonbutiken, och produktinformationssystemet lanserades samma dag.

En multikanalsstrategi innebär att företaget ger sina kunder samma erbjudande oavsett kanal, och att kunderna ska känna igen sig oavsett om de använder till exempel e-handel, butik, kundtjänst/telefon eller katalog.

-          Kunderna kräver mer och mer och multikanalstänket kommer på bred front. Svenska företag har generellt inte kommit så långt ännu men vi ser att man börjar inspireras av länder som England och USA. Med sin internationella verksamhet ligger Clas Ohlson i framkant, säger Christer Alkesten, Nordenchef på hybris.

Hybris och Clas Ohlsson har arbetat med införandet tillsammans med en implementationspartner. Under flera månader har införande och tester genomförts med både IT- och affärsutvecklingsteam.

-          Vi och hybris har en gemensam syn på vikten av en multikanalsstrategi. Vi ser det som en viktig del i vår interaktion med våra kunder; det ska vara så enkelt som möjligt för våra kunder att kontakta och ha en dialog med oss. En del kanske bara handlar på webben medan andra föredrar ett personligt bemötande i butik, alla ska få samma höga service på lika villkor, säger Catrin Folkesson.

Om hybris
hybris är en ledande leverantör av nästa generations programvara för snabb och flexibel handel över flera kanaler. Den baseras på en enda plattform, inklusive drifttjänster. Utifrån behovet av enhetlighet, koordinering och personanpassning av information över samtliga kanaler och alla faser i kundlivscykeln, har hybris utvecklat en integrerad och snabbrörlig lösning som gör det möjligt för företag att sälja över alla kanaler – on- och offline – på ett enhetligt och effektivt sätt.

hybris har 14 kontor i elva länder och över 380 kunder över hela världen. Kunderna består av globala varumärken inom både detaljhandels- och tillverkningsindustrin som Bobcat, Clarks, Coca Cola Beverages, Conrad, Grundfos, Hornbach, Iomega, Kaiser+Kraft, Levi´s, Lufthansa, Migros, Nespresso, Nikon, P&G, Rexel, Timberland och Toys´R´Us, Läs mer på www.hybris.com

För ytterligare information kontakta:
Christer Alkesten
hybris