Glöm inte att paus under sommarens resor!

270 utmärkta rastplatser för ett fikastopp eller övernattning

Har du ett antal timmar bakom ratten framför dig? Glöm inte pauserna!

Trafikverkets cirka 270 rastplatser runt om i Sverige är inte bara välskötta andningshål – de är även viktiga ur trafiksäkerhetssynpunkt eftersom de inbjuder till välbehövliga stopp.

– De är perfekta för en övernattning när man reser långt, säger Leif Edström, ordförande i Husbilsklubben.se.

Som inbitna husbilsägare blir det ett antal mil på vägarna varje år för Leif och hans fru Rose-Marie. Det är bara under de absolut mörkaste månaderna som inte bilen rullar, annars lastar de gärna sin husbil och åker ut på äventyr.

– Vi hyrde husvagn en gång, men upptäckte snabbt att det inte var något för oss. Då hyrde vi husbil och fastnade direkt, säger Leif och berättar att Husbilsklubben.se i dag har 17 200 medlemmar.

– Den startade 2006 med 18 medlemmar. I dag är vi Sveriges och Nordens största husbilsklubb – och den är öppen för alla oavsett bilmärke.

Har du, som så många andra semesterfirare, ställt in siktet mot den efterlängtade campingplatsen? Eller är det dags att packa vagnen eller husbilen för att åka hem? Oavsett slutmål är det värt att även sikta in sig på en välbehövlig paus från bilkörandet. För i ärlighetens namn är en trött förare lika farlig som en onykter.

Du hittar Trafikverkets rastplatser från Ystad i söder till Karesuando i norr. Utmed såväl Europa- som landsvägar – ofta placerade på en speciell plats som är vacker och inbjudande att stanna till på.

Standarden kan variera, men samtliga rastplatser är anpassade för personer med funktionsnedsättning, utrustade med toaletter, informationstavlor, sittplatser med bord och soptunnor. Helt enkelt idealiska för ett stopp oavsett om du bara behöver sträcka på benen, ta en fika eller duka upp middagen för att sedan göra dig i ordning för natten. Du är nämligen välkommen att stanna i upp till ett dygn.

Under sommarmånaderna städas rastplatserna två gånger per dag, övrig tid på året en gång om dagen. Gräset klipps och planteringarna ansas med jämna mellanrum – allt för att du som besökare ska trivas.

– Rastplatserna är jättebra för en fika- och lunchpaus, tömma latrinen eller om du behöver en extra övernattning på väg mot slutmålet. Här fyller de en viktig funktion, säger Leif.

– Trafikverket har även vågstationer, ibland kombinerade med en rastplats. De brukar jag rekommendera våra medlemmar att besöka för att verkligen få veta vad ekipaget väger. Man lastar lätt in för mycket ibland…

FAQ:

Hur länge får jag stå med husvagn eller husbil på rastplatsen?

• På rastplatser med skyltade P-platser får du stå i högst 24 timmar.

Får jag sätta upp ett tält?

• Absolut! Bara du inte stör andra eller överskrider tidsbegränsningen.

Finns det möjlighet att tömma latrinkassetten?

• Ja, men inte på samtliga. Vilka som har tömning kan du se på Trafikverkets webbsida.

Är det samma sak med gråvatten?

• Nej, gråvatten får inte tömmas alls eftersom det inte får hamna i dagvattenbrunnar eller latrintömningen.

Är det okej att grilla på en rastplats?

• Om det finns en iordningsställd grillplats är det helt okej – dock inte när det råder skärpt eldningsförbud. Se till att det är släckt ordentligt innan du lämnar platsen.

Är rastplatserna utrustade med laddstolpar?

• Inte i nuläget, men Regeringskansliet analyserar de rättsliga möjligheterna att ge Trafikverket förutsättningar att bygga ut med laddstolpar.

Vad ska jag göra om jag inte är nöjd med skötseln eller om något inte fungerar?

• Alla rastplatser har information med telefonnummer dit du kan ringa om du har synpunkter på exempelvis underhåll eller utrustning.

Vill du veta mer? Du hittar all information på Trafikverkets webbsida: https://www.trafikverket.se/resa-och-trafik/vag/rastplatser/

Foto: Kerstin Ericsson/Trafikverket, Privat, Shutterstock