Barn ärver inte sina föräldrars gröna tid

Barn ärver inte sina föräldrars gröna tid

Barn är mindre tid utomhus än vad deras föräldrar var när de var små. Föräldrarnas utbildningsnivå tycks påverka både viljan att ta sig ut i naturen och den faktiska tid som barnen tillbringar utomhus.

Husqvarna Group har nyligen genomfört Global Green Space Report 2013. I denna säger 76 procent av svenska föräldrar att deras barn tillbringar mindre tid i skogen jämfört med vad de själva gjorde som små. Skillnaden generationer emellan kommer också fram när det gäller parkvistelser; 66 procent av svenska föräldrar säger att deras barn spenderar mindre tid i parker än vad de själva gjorde som barn.

Av föräldrarna med högskoleutbildning tar 71 procent med sig sina barn ut i naturen minst en gång i månaden. Det att jämföra med 47 procent bland föräldrarna utan eftergymnasial utbildning. Föräldrarnas utbildningsnivå tycks påverka både viljan att ta sig ut i naturen, och den faktiska tiden som barnen tillbringar i skogar och parker.

För att ge sina barn mer tid i naturen är föräldrar, oavsett utbildningsnivå, beredda att ändra sin livsstil och detta gäller särskilt föräldrar med barn under åtta år. Nästan hälften är villiga att flytta längre bort från storstadens nöjesutbud och 31 procent kan tänka sig att börja pendla. 18 procent av föräldrarna med små barn säger sig vara beredda att flytta längre bort från sina vänner för att komma närmare naturen.

Barn som bor med tillgång till en trädgård, är också mer ute i skog och park, än barn som inte har en grön plätt utanför husknuten. Det visar en nyligen genomförd global studie från Husqvarna Group.

Studien visar också att föräldrar som har trädgård är mer benägna att besöka även andra grönområden, och då ta sina barn med sig, jämfört med föräldrar som inte har trädgård.

Slutsatsen är att spiralen har effekt åt båda håll, ju mer grön tid människor har, desto mer ser de till att skaffa sig. Och, ju mindre grön tid de har, desto mer främmande från skog och natur blir de – och deras barn.

Husqvarnas Global Green Space Report 2013 är nyligen genomförd i nio länder, däribland Sverige. Rapporten i sin helhet finns att läsa på GreenSpaceReport.com.

Ingrid Ekström, Husqvarna, 036-14 71 97, ingrid.ekstrom@husqvarnagroup.com eller
Nicklas Bergqvist, PerPR, 08-400 255 16, nicklas@perpr.se.

Bilder finns att ladda ner på www.husqvarna.com/press, www.perpr.se eller klicka här.

För frågor om koncernen kontakta Husqvarnas pressjour, 08-738 90 80, press@husqvarnagroup.com.

Husqvarnakoncernen är världens största tillverkare av utomhusprodukter som motorsågar, trimmers, gräsklippare och trädgårdstraktorer. De är även ledande i Europa när det gäller bevattningsprodukter och en av världens största tillverkare inom kaputrustning och diamantverktyg för byggnads- och stenindustrin. Husqvarna erbjuder produkter till både konsumenter och professionella och har en försäljning i över 100 länder. Nettoomsättningen uppgick 2010 till 32 miljarder kronor och det genomsnittliga antalet anställda var 15 000.