Utökad satsning på att stärka trädgårdsföretag mot framtida extremväder

Utökad satsning på att stärka trädgårdsföretag mot framtida extremväder

Under 2024 fortsätter den framgångsrika satsningen ”Ökad konkurrenskraft i trädgårdsnäringen för extremväder” med en utvecklad verksamhet i hela landet. Satsningen är samarbete mellan LRF Trädgård och Hushållningssällskapet med expertrådgivare från hela Sverige.

Syftet med satsningen är att stärka alla Sveriges trädgårdsproducenter och öka motståndskraften inför kommande extremväder. Målgruppen omfattar alla primärproducenter inom trädgård, odlare av frukt och grönt för konsumtion, plantskolor och företag med odling av prydnadsväxter.

Fokus i det fortsatta arbetet kommer vara att testa och visa upp ny teknik och metoder för en mer motståndskraftig odling. Flera rådgivare kommer vara engagerade från hela landet, både med att skapa intressanta demonstrationsodlingar och kurser. Bland annat kommer odlingsteknik för mellangrödor, täckodling för storskalig grönsaksodling och åtgärder mot skadegörare testas och visas upp. Exempelvis kommer man på Logården i Grästorp visa upp mellangrödor för att belysa hur olika sorter kan skilja sig åt. På Angereds Gård kommer det demonstreras olika behandling av mellangrödor vid grönsaksodling på bädd.

"Vårt fokus ligger på jordhälsa och vattenfrågor, då detta är mycket aktuella parametrar att ta hänsyn till vid extremvädersituationer", säger Marie Hanson och Ida Mackegård på Hushållningssällskapet Västra

Satsningen kommer att erbjuda en stor mängd kunskapshöjande aktiviteter som exempelvis kurser, demovisningar och fältvandringar samt studieresor både till svenska och utländska odlare. De populära gårdsnära kurserna, där odlare får en egen kurs på sin gård, finns kvar och kommer utvecklas med fler teman.

På projektets hemsida, www.extremvader.se, hittar du alla aktiviteter och kurser inom satsningen, kunskapsartiklar och nyheter.

Kontaktperson:
Lotta Drabe Vesterlund, lotta.drabe-vesterlund@lrf.se, 010-1842586

Uppdraget har upphandlats av Jordbruksverket med finansiering genom Europeiska jordbruksfonden för landsbygdsutveckling.

Lotta Drabe Vesterlund

LRF Trädgård Projektledare 010-1842586