Robusta Gården är projektet som i förlängningen ska säkra energiförsörjningen på gårdar vid en eventuell kris

Pressinbjudan: Välkommen till Vasens lantbruk för presentation av projektet Robusta Gården

Under Beredskapsveckan presenterar Hushållningssällskapet en rad tjänster och insatser, en av dom är Robusta Gården som ska säkra energiförsörjningen på gårdar vid en eventuell kris.

Välkommen till Vasens gård där vi berättar mer om projektet Robusta Gården.

När: Måndag, 25 september 10:30
Var: Vasen Lantbruk, Vasen 1, Nye

Robusta gården är ett system och en helhetslösning som ska öka lantbruks robusthet och oberoende från elnätet men också i förlängningen minska beroendet av drivmedel och gödningsmedel. Projektet som är finansierat av Jordbruksverket är ett samarbete mellan Hushållningssällskapet Jönköping, Kjell Sandahl på Vasen lantbruk och energikonsult Pär-Eric Lantz.

Vasen lantbruk utanför Vetlanda är en av de största mjölkgårdarna i Jönköpings län. För Kjell Sandahl som driver gården har tankarna om Robusta gården funnits sedan stormarna Gudrun och Per då många lantbrukare drabbades hårt. Vasen lantbruk stod då utan el i totalt 15 dagar. Kjell och Pär-Eric möttes efter stormarna och en vision och målsättning infann sig. Kjell har ett behov utifrån sitt företag och Pär-Eric har kunnande om energisystem som kan vara en lösning.

”Robusta system för gårdens energi är oerhört viktigt för hållbart svenskt lantbruk och livsmedelsproduktion. Vi på Hushållningssällskapet är väldigt glada över att få denna möjlighet att vara med i arbetet och kommer bidra genom att sammanställa och sprida kunskap om arbetet och de resultat vi får fram”, säger Frida Carlsson, VD på Hushållningssällskapet Jönköping.

Agenda pressträff

10.30 Välkommen till Vasen Lantbruk, Kjell Sandahl presenterar gården
10.45 Om projektet Robusta gården, Kjell Sandahl, Frida Carlsson och Pär-Eric Lantz presenterar projektet.
11:00 Frågestund
11:15 Rundvandring på Vasen Lantbruk, Kjell visar runt på gården

Välkommen!

Frida Carlsson
VD, Hushållningssällskapet
frida.carlsson@hushallningssallskapet.se

Kjell Sandahl
Företagare, Vasen Lantbruk

Pär-Eric Lantz
Energirådgivare

Mer o
m Robusta gården
Robusta gården är ett styrsystem som gör att ett lantbruksföretag kan fortsätta med sin drift och livsmedelsproduktion oavsett tillgång på el från elnätet och dessutom kunna leverera ut både energi, drivmedel och värme till närområdet. Med vår teknik ska vi kunna sälja tekniklösningar till gårdar så att de kan fortsätta sin drift oavsett om elnätet har avbrott. Robusta gårdar kommer vid ett större strömavbrott att lysa upp landsbygden som små öar av energiproduktion.

Beredskapsveckan 2023
Beredskapsveckan (tidigare Krisberedskapsveckan), vecka 39, 25 september till 1 oktober, arrangeras årligen av MSB. I år genomförs den för sjunde året i rad. Syftet är att få fler människor att stärka sin egenberedskap och att motivera kommuner, statliga myndigheter, företag och ideella organisationer att engagera sig i Sveriges beredskap för kriser och krig.

Frida Carlsson

VD Hushållningssällskapet Jönköping 0708290976