Översvämmad spannmål i Halland efter stormen Hans. Foto: Sofie Pålsson

Fältrapporten nr 4: Låga kvaliteter och besvärliga förhållanden

2023 kan sammanfattas som ett besvärligt växtodlingsår. Växtodlingssäsongen började med väldigt torrt i maj och juni, med dåliga vallskördar och glesa spannmålsgrödor som följd. Därefter drabbades man av stora nederbördsmängder med skörde- och kvalitetsproblem. Dock ser den befarade grovfoderbristen ut att ha löst sig till största del, tack vare goda andra- och tredjeskördar.

Årets skörd har varit, och är, mer eller mindre besvärlig över hela landet. Först drabbades stora delar av landet av torka, vilket gav glesa och korta grödor. När regnet kom i juli, kom ogräsen igång att växa på grund av tillgången på ljus i de glesa grödorna. Ogräsen tillsammans med grönskott och grodda kärnor i axen ställde till stora problem vid tröskningen. Även bärigheten har ställt till det. Det har helt enkelt inte gått att komma ut i fält med sina maskiner på grund av all nederbörd, upp emot 400 mm på två månader. Nederbörd och försenad skörd har lett till försämrad kvalitet på spannmålen, vilket gjort att höstvetet inte nått kraven för brödsäd, utan klassificerats som sämre betald foderspannmål. Dock har uppköparna i vissa fall sänkt kraven, vilket gjort att mer vete kunnat levereras som brödvete. Det har även varit kvalitetsproblem med havre som inte godkänts som grynhavre och maltkorn som inte godkänts för mältning, även dessa kommer att användas till foder, vilket påverkar lantbrukarnas ekonomi negativt.

— Det har varit en hel del kvalitetsproblem med låga falltal i höstvetet och låg grobarhet i maltkornet, säger Elin Almèn på Hushållningssällskapet Kalmar Kronoberg Blekinge, Bräkne-Hoby.

— Det mesta av höstvetet höll inte brödkvalitet, utan har blivit klassificerat som fodervete, säger Marlene Lindenthal, HS Konsult, Dalarna.

På grund av det torra vädret i maj och juni har avkastningen blivit dålig.

— Generellt sett har man ungefär halva skördar jämfört med mer gynnsamma år, säger Frida Thomson, Hushållningssällskapet Gotland, Roma.

I Halland är man igång med potatisskörden och även i denna gröda är det problem.

— Man är igång med potatisskörden i området och det blött och besvärligt. I vissa fall är det så blött att man förmodligen inte kommer att kunna skörda alls, säger Sofie Pålsson, Hushållningssällskapet Halland, Falkenberg.

Det finns även glädjeämnen denna höst. Den befarade bristen på grovfoder på grund av torkan på försommaren, ser ut att till största del ha löst sig. Vallarna har återhämtat sig och tredjeskörden är i gång eller har precis avslutats.

— Tredjeskörden i området har varit fantastiskt bra, vallarna återhämtade sig när det började regna i juli och många lantbrukare har fått in det grovfoder de behöver, dock finns det enskilda som fortfarande har brist på grovfoder, säger Mats Håkansson, HIR Skåne, Hörby.

Dock är halmtillgången ett stort problem. På grund av torkan blev stråna kortare och grödorna glesare, dessutom gör de stora nederbördsmängderna att kvaliteten på halmen blir dålig.

— Det finns väldigt dålig tillgång på halm i området och det kommer att bli en stor bristvara, säger Henrik Bergman på HS Konsult, Bollnäs.

Även nästa växtodlingsår påverkas av den myckna nederbörden i juli och augusti, då det har såtts väsentligt mindre areal höstraps än normalt. Den sena spannmålsskörden och den dåliga bärigheten har gjort att man inte hunnit så sin höstraps i rätt tid och väljer då att så höstspannmål istället. Även det lägre priset på raps har påverkat arealen.

— Höstrapsarealen är ungefär halverad jämfört med tidigare år. Detta på grund av sen veteskörd och regn, säger Elisabeth Thisner, Hushållningssällskapet Västra, Skara.

Den höstraps som såddes i rätt i tid kommer upp fint och än så länge har man inte sett större angrepp av rapsjordloppa och sniglar. Dock är det viktigt att noggrant kontrollera sin raps för eventuella angrepp.

Ebba Hellstrand, växtodlingsrådgivare på Hushållningssällskapet
E-post: ebba.hellstrand@hushallningssallskapet.se

Brist på grovfoder och halm tillsammans med låga spannmålsskördar skapar oro enligt Hushållningssällskapets senaste Fältrapport

Fältrapporten nr 3 2023: Brist på grovfoder och halm tillsammans med låga spannmålsskördar skapar oro

Grovfoderbrist och låga spannmålsskördar är att vänta i år, på grund av för lite nederbörd och ovanligt höga temperaturer i stora delar av landet. Även halmen ser ut att bli en bristvara i år. Det varma och torra vädret orsakar även större angrepp av skadeinsekter som bladlöss. Det regn som kommit sedan förra veckan gör gott, men i stora delar av landet behövs det väsentligt mer.

Fältrapporten nr 1 2023: Sen vår och svåra beslut för ekoodlare

Våren är sen och präglas av väldigt varierande höstrapsbestånd, fin höstsäd och vallar som ser lovande ut. Att stanna kvar eller gå är en vanlig fråga för många mjölkbönder med ekologisk produktion. Deras beslut påverkar inte bara deras eget företag utan även odlare av foderspannmål i deras omgivning. Läs hela Fältrapporten – den första för i år – från Hushållningssällskapet!

De lärdomar vi kan dra av årets stora utmaningar för lantbruket ger oss förutsättningar för bättre beredskap i framtiden.

Sverigeförsökens Försöksrapport 2023: Stora utmaningar ger förutsättningar för ökad beredskap i framtiden

Under odlingsåret 2023 ställdes svenskt lantbruk inför svåra prövningar med en kombination av torka och stora regnmängder. Dessa utmaningar återspeglas tydligt i resultaten från årets Försöksrapport från Sverigeförsöken. Men de svåra förhållandena har också gett försöksverk-samheten möjlighet att testa olika produkter och strategier under de förhållanden där de kan ge störst mervärde.

Blöt höst 2023 och utsädesbrist påverkar svenska lantbrukare.

Utmaningar inför växtodlingssäsongen 2024: Blöt höst 2023 och utsädesbrist påverkar svenska lantbrukare

Första Fältrapporten för året från Hushållningssällskapet visar på tydliga utmaningar inför växtodlingssäsongen 2024. Den blöta hösten 2023 och utsädesbristen liksom det sena vårbruket, påverkar de svenska lantbrukarna rejält. Frågan om dränering aktualiseras efter det allt extremare vädret och utsädesbristen ställer till det i växtodlingsplanerna och skapar oro i beredskapshänseende.