Fältrapporten nr 4: Goda skördar och oro för växtnäring

Fältrapporten nr 4: Goda skördar och oro för växtnäring

Fältrapporten nr 4/2022 15 september

Samtidigt som lantbrukarna gläds åt fina skördar, känner de oro inför vad som komma skall när det gäller framförallt mineralgödsel, men även andra insatsvaror. För att vara förberedda på en osäker framtid väljer en del animalieproducenter att i högre grad vara självproducerande av spannmål och proteinfoder.

Spannmålsskörden är i stort sett avslutad i landet och generellt har det varit goda skördar, till och med några rekordskördar. Fint skördeväder har gett torra skördar vilket i sin tur gett lägre torkningskostnader.

Det framkommer i Fältrapporten nr 4/2022 från Hushållningssällskapet. Rapporten baseras på intervjuer med Hushållningssällskapets växtodlingsrådgivare över hela landet och ger aktuell inblick i växtodlingen.

– Skörden i området har gått bra, det har varit intensivt och bra avkastningar även om det inte varit rekordskördar, säger Elisabeth Thisner på Hushållningssällskapet Västra i Skara.

I maltkornet har man på sina håll fått låga proteinhalter. Man har gödslat för en genomsnittlig skörd, men då skördarna blivit högre än vad man räknat med, har kvävet inte räckt till för högre proteinhalter.

Brist på mineralgödsel

Det är många frågor och många funderingar, och en hel del oro inför nästa år, när det gäller inköp av mineralgödsel. Har man redan köpt, funderar man över om det var rätt, eller ska man köpa nu eller ska man vänta? Eller köpa en del nu och vänta med resten? Det är brist på produkter och det som finns är dyrt. Det gör att man börjar titta på andra produkter, som urea och N27 utan svavel. Man tittar även på alternativa gödselmedel som rötrester från biogasanläggningar, aska och biomull.

– Det är svårt att få tag på mineralgödsel. Det finns urea och N27 utan svavel att tillgå, men det är dyrt och många sänker sina givor, en del till och med rejält, säger Linda af Geijerstam på Hushållningssällskapet Kalmar Kronoberg Blekinge, i Kalmar.

Lantbrukarna kommer förmodligen att bli än mer noggranna i sin hantering av stallgödseln och det förekommer handel med stallgödsel.

Bland animalieproducenterna arbetar man för att minska beroendet av insatsvaror utifrån. Man ökar sin spannmålsproduktion och intresset för att odla eget proteinfoder ökar.

– Vi ser ett ökat intresse för odling av eget proteinfoder som åkerböna och en ökad odling av höstsäd för att sprida riskerna, säger Katarina Berlin Thorell på Hushållningssällskapet Sjuhärad i Länghem.

Allt fler lantbrukare har använt sig av minimerad bearbetning inför framförallt rapssådden, bland annat för att spara in på bränslekostnaderna. Eftersom det varit ovanligt torrt i år har det fungerat bra. Dock kommer förmodligen en del raps att köras upp på grund av dålig uppkomst orsakad av brist på nederbörd. Istället kommer man att så höstvete.

– Lantbrukarna är mer skeptiska till kvaliteten på höstetableringen. Tack vare de höga avräkningspriserna för spannmål är man mer benägna att köra upp en dålig raps och istället så spannmål, säger Ylva Johansson på Hushållningssällskapet Östergötland, Vreta.

Fältrapporten pdf

Kontaktpersoner för intervjuer och bilder.

Sigrid Tirén
växtodlingsrådgivare,Hushållningssällskapet Jämtland