Trådlös filssynk förenklar vardagen för lantbrukare

Trådlös filssynk förenklar vardagen för lantbrukare

Lantbrukare får en enklare, effektivare vardag utan krångliga praktiska rutiner för dataöverföring, från planerat växtnäringsbehov direkt till traktorn. Med trådlös filsynkronisering sparar du inte bara tid och förenklar precisionsodlingen – du optimerar hela processen utifrån jordens förutsättningar.

Nu behövs inte längre USB-minnen och krångliga instruktionsmanualer. Då tilldelningsfilerna trådlöst överför grödans växtäringsbehov och jordens unika förutsättningar direkt till maskin, blir resultatet både pålitligt och överskådligt. Den data som skickas till maskin är optimerad för att lantbrukaren ska få ut maximalt av vad jorden kan ge varje säsong.

Nu blir det lättare för alla markkartering.se-användare att via sitt växtodlingsprogram optimera sina styrfiler/tilldelningsfiler och nå redskapet digitalt. När du som lantbrukare har planerat ditt växtnäringsbehov hos Dataväxt i CropPLAN, kan du sömlöst optimera din tilldelningsfil i markkartering.se och skicka den digitalt till redskapet. Den lantbrukare som vill maxa sina förutsättningar använder högteknologisk utrustning i sitt odlingsarbete, men det ska inte behöva ta en massa tid i anspråk. Det ska bara fungera, säger Ove Konradsson, Hushållningssällskapet.

Fredrik Djupmarker, vd på Dataväxt:

– Vi vill underlätta och effektivisera lantbrukarens vardag, och den nya lösningen som vi har utvecklat tillsammans med Hushållningssällskapet via tjänsten markkartering.se är tänkt att göra just detta. När tilldelningsfilerna skapats skickas de trådlöst till traktorn för att användas vid spridning av insatsvaror. Med denna lösning gör vi det komplexa lättare och hoppas att fler kommer igång med precisionsodling. Detta innebär även att du som lantbrukare kan jobba tätare med din rådgivare och på några sekunder få optimerade tilldelningsfiler levererade, på distans, direkt till din uppkopplade maskin.

För att ta del av funktionen måste lantbrukaren ge sitt samtycke till sammankoppling mellan den data som finns i markkartering.se respektive CropPLAN (Dataväxt) hos Agronod. Maskinen behöver också vara utrustad med möjligheten att ta emot data trådlöst (kontrolleras enklast med maskinleverantören). Användaren måste vara kund hos markkartering.se och Dataväxt (CropPLAN).

Funktionen för trådlös filssynkronisering/styrfilssynk släpps på Borgeby Fältdagar den 26–27 juni.Passa på att få mer information och en demonstration av tjänsten i Dataväxt, markkartering.se eller Lantmännens monter.

Organisationerna bakom
    Den nya funktionen har möjliggjorts genom ett samarbete mellan Dataväxt, markkartering.se, Hushållningssällskapet, Lantmännen och Agronod. Mer information hittar du på respektive organisations hemsida.

Ove Konradsson, senior advisor
    ove.konradsson@hushallningssallskapet.se