STIPENDIATERNA. På bilden från vänster: Timo Lindbäck, Linnea Edelbro, Tyra Lundbäck Rimforsen, Sigrid Silfver och Isak Lundberg.

160 000 kr till unga talanger inom musik och lantbruk

Fem unga talanger från Norrbotten har fått stipendier ur Linnea och Uno Bergströms stiftelse. Totalt har de beviljats medel på 160 000 kr för att stödja deras fortsatta utbildning.

Linnea och Uno Bergströms stiftelse utlyser varje år medel i form av stipendier för unga talanger i åldern 15-25 år, och som strävar efter att utbilda sig inom musik eller lantbruk. Stipendierna är avsedda att stödja utbildning och kan användas för att täcka kostnader för utrustning, kurser, studiebesök eller praktik.

Handplockad av Star Wars- och Harry Potter-profil

En av stipendiaterna är Isak Lundberg. Han är uppväxt i Bergsviken utanför centrala Piteå men bor för närvarande i Sofia, Bulgarien. Där studerar han en masterutbildning i filmmusik på skolan Film Scoring Academy of Europe.

– Jag blev utvald som stipendiat av Conrad Pope, som jobbat som orkestratör till filmer som bland annat Star Wars, Harry Potter och Hobbit. Pope är bland den bästa i världen på sitt yrke och det här stipendiet ska täcka en del av studieavgiften, säger Lundberg.

Sedan tidigare har han utbildat sig vid Gotlands Tonsättarskola och vid Musikhögskolan i Piteå, där han tagit en kandidatexamen i komposition. De senaste åren har han varit aktiv i Piteås och Norrbottens musik.

– Jag är bland annat en del av musikal- och teaterduon Kapten Klinga & Matros Molle, som under de två senaste somrarna gjort över 50 uppträdanden med vår egenskrivna föreställning och spridit kultur till över 5000 barn i de norra länen.

Våren 2023 anordnade han den lyckade konserten Symphony of Pop, som var en del av hans examensarbete. Konserten fick även stor spridning i sociala medier och diverse nyhetskanaler, bland annat SVT och P3.

Vill vara till hjälp för lantbrukare i norr

Även Linnea Edelbro har fått motta stipendium för att täcka kostnader för sin utbildning på veterinärprogrammet vid Sveriges Lantbruksuniversitet.

– Efter avslutade studier planerar jag att flytta tillbaka till Norrbotten för att arbeta inom lantbruk och djurvälfärd från den medicinska aspekten. Mina föräldrar har på senare år skaffat nötkreatur och får hemma i Luleå, vilka båda är fantastiska och fascinerande djur. Jag längtar efter att få lära mig mer om anatomin, fysiologin, patologi och den generella veterinärmedicinen för att i framtiden kunna vara till hjälp för lantbrukare i norr, säger hon.

Linnea och Uno Bergströms stiftelse förvaltas av en styrelse som består av byaålderman i Sunderbyn, rektorn på Sunderbyskolan samt vd på Hushållningssällskapet Norrbotten-Västerbotten.

Nu öppnar en ny ansökningsperiod där man har chans att söka stipendier för sin drömutbildning. Sista ansökningsdag är den 30 oktober och ansökan sker på Hushållningssällskapets webbplats.

Länk till ansökan: https://hushallningssallskapet.se/hushallningssallskapet-norrbotten-vasterbotten/stipendier-och-fonder/linnea-och-uno-bergstroms-stiftelse/

De fick stipendier ur Linnea och Uno Bergströms stiftelse:

• Isak Lundberg
  • Linnea Edelbro