P-skiva återinförs vid Sundby gård och 15 idrottsanläggningar i Huddinge. (Foto: Huddinge Samhällsfastigheter)

Parkering med p-skiva återinförs vid Sundby gård och 15 idrottsanläggningar i Huddinge

Nu återinför Huddinge Samhällsfastigheter möjligheten till tre timmars gratis parkering med p-skiva vid Sundby gård och femton idrottsanläggningar i Huddinge.

– Det här har varit viktigt för oss att snabbt få på plats. Att återigen kunna använda p-skivan på dessa parkeringar innebär en enklare vardag för alla de som känner osäkerhet inför digitala alternativ, säger Emil Högberg (S), kommunalråd med ansvar för bland annat trafikfrågor.

Att p-skiva återinförs förenklar för de kommuninvånare som inte äger relevanta tekniska hjälpmedel eller upplever att det är svårt med telefonparkering.

– Detta är ett bra steg framåt för att motverka det digitala utanförskapet som vi har och det gläder mig att vi tidigt på året kan genomföra det här, säger Christian Stulen (HP), kommunalråd för Huddingepartiet.

Den nya möjligheten att parkera upp till tre timmar med p-skiva kommer börja gälla under mars.

– Vi kommer att skylta om under mars månad och så snart ny skylt är uppe på respektive parkering kan alla börja använda sin p-skiva, säger Erik Sandin, trädgårdschef på Huddinge Samhällsfastigheter.

Efter tre timmars gratis parkering gäller telefonparkering med avgift som tidigare.

Även möjligheten att använda telefonparkering de första tre timmarna kvarstår för den som föredrar detta alternativ istället för p-skiva.

Vilka p-platser berörs?

Centrala Huddinge

Storängshallen
      Källbrinks IP