Vad kostar flygstrejken? – Ny HUI-rapport kartlägger flygstrejkens näringslivseffekter

Idag den 29 maj kl 08.00 släpper HUI en rapport om flygstrejkens kostnader för näringslivet Vad kostar flygstrejken? - En analys av näringslivseffekter. För tillfället råder det en flygstrejk vars påverkan på SAS, dess underleverantörer, passagerare och andra aktörer HUI har fått i uppgift att belysa. Uppdragsgivare är Svenskt Näringsliv. En flygstrejk ger upphov till en hel del näringslivseffekter (vilket också är syftet med en strejk). Dels påverkas SAS och dess underleverantörer, dels resenärerna men också mängder av andra aktörer. Hur omfattande effekterna blir beror på hur omfattande och långvarig strejken blir. - För SAS och dess underleverantörer handlar det om 15-20 miljoner kronor per dag. Totalt innebär detta att strejken t o m tisdag har kostat SAS Sverige och dess underleverantörer 80-100 miljoner kronor. - En strejk påverkar även alla de aktörer som på olika sätt servar en flygplats och dess passagerare. Det kanske tydligaste exemplet i rapporten är det faktum att Taxi Stockholm har nästan 50 procent färre förbokade körningar från Arlanda än vad som är normalt HUI har även genomfört en enkätundersökning riktad mot passagerare vars flyg har ställts in som en konsekvens av strejken. Totalt har 102 personer intervjuats. - Fler än tre av fyra uppgav att strejken gett dem merkostnader i form av exempelvis ombokningskostnader, för över hälften av de svarande översteg kostnaden 1 500 kronor vilket främst betalades av företaget. - Tre av fyra ansåg att de tappat arbetstid på grund av strejken. - Nästan sex av tio uppger att de kommer att välja ett annat färdmedel eller flygbolag när man bokar sin nästa resa - För de ungefär 80 000 resenärer som t o m tisdag har avbokat sina resor handlar det om både direkta kostnader för ombokningar och kostnader förknippade med missade möten. Om resultaten från enkätundersökningen speglar SAS kunder i stort så innebär detta att ungefär 35 000 affärsmöten har påverkats och 18 000 affärsresenärer kan ha tappat intäkter eller möjliga affärer på grund av strejken. Om så är fallet är kostnaderna med all sannolikhet mycket stora. Diagram A. Så påverkas respondenterna Till de mer direkta och kortsiktiga effekterna kan det också finnas anledning att peka på mer långsiktiga effekter. Hur påverkas SAS varumärke? Hur påverkas resten av näringslivet om SAS på lång sikt tappar passagerare? Dessa frågor är än svårare att fånga, men avslutningsvis kan vi konstatera att det är A&O för svenskarna och det svenska näringslivet att det finns ett väl fungerande flyg. För frågor rörande rapporten kontakta: Fredrik Bergström, vd HUI, 08-762 72 89, fredrik.bergtrom@hui.se Klicka på bifogat dokument för att läsa pressmeddelandet. Huvuddokument PRM_Vad kostar flygstrejken.doc https://www.pirab.se/MIMA/standard/getmail.asp?x=A296700A Bilagor PRM_Vad kostar flygstrejken.pdf https://www.pirab.se/L.asp?X=296700&M=2&A=PRM_Vad%20kostar%20flygstrejken.pdf Vad kostar flygstrejken_slutrapport.pdf https://www.pirab.se/L.asp?X=296700&M=2&A=Vad%20kostar%20flygstrejken_slutrapport.pdf