Svenska Franchiseföreningen i samarbete med HUI

Franchising är på stark framfart. Företagsformen lockar allt fler och antalet franchisetagare växer. Intressant är att människor med invandrarbakgrund är väl representerade. Hela 19 procent av franchisetagarna har utländsk bakgrund, vilket är en hög siffra i företagarsammanhang. I den nya Franchising i Sverige menar 80 procent av de franchisegivare som tillfrågats att man kommer att öka antalet franchisetagare under det närmaste året. Även omsättningen utvecklas starkt för franchiseföretagen. Under perioden maj till augusti 2006 ökade omsättningen med 6,9 procent i förhållande till motsvarande period år 2005. Franchiseföretagarna ser också ljust på framtiden, 93 procent bedömer att omsättningen kommer att öka. 19 procent av franchisetagarna är av utländsk härkomst och 21 procent är kvinnor. 80 procent av franchiseföretagen kommer att utöka antalet franchisetagare under det närmaste året. Under perioden maj till augusti 2006 ökade omsättningen med 6,9 procent bland svenska franchiseföretag. 93 procent av de tillfrågade franchiseföretagen bedömer att omsättningen fortsätter att öka under det närmaste halvåret. Karin Kisker, VD Svenska Franchiseföreningen (SFF), kommenterar Franchising i Sverige: – Sveriges ekonomi utvecklas väl och franchisingföretagen tycks höra till vinnarna. En stark omsättningsökning i kombination med en urstark framtidstro är ett tecken på att franchisekonceptet är starkare än många andra typer av företagsformat. – Den höga andelen invandrare bland franchisetagarna är ett tecken på att vi är på väg till ett mer integrerat samhälle. Vi har idag många invandrare som står utan jobb och då är franchising ett bra alternativ. Jag tror att vi kommer att se mer av detta i framtiden.