Starka hushåll shoppar svensk ekonomi till nya höjder

Pressmeddelande: HUIs Konjunkturbedömning, april 2007. För svensk ekonomi råder för närvarande goda tider, stark export- och importtillväxt, stor investeringsvilja hos företagen och positiva hushåll. I centrum av den mycket starka expansion som svensk ekonomi just nu uppvisar står detaljhandeln och hushållens konsumtion. Kombinationen av en fortsatt mycket stark arbetsmarknad samt köpkraftstillskott i form av skattesänkningar och reallöneökningar gör att hushållen väntas öka sin konsumtion med 3,9 procent under året. HUI skriver upp prognosen för hushållens konsumtion, importen och investeringar, vilket gör att BNP skrivs upp från 3,4 till 3,6 procent under 2007. Största hoten mot en fortsatt stark tillväxt är sannolikt en högre ränta. Riksbanken har visserligen med all tydlighet visat att man inte har några planer på någon hög ränta varför läget alltså ser mycket ljust ut. Det finns ändå anledning att peka på två scenarier som skulle kunna ändra utsikterna. Det första frågetecknet är prisutvecklingen på fastigheter. Huspriserna fortsätter att stiga och den snabba omsättningen av hus och lägenheter bidrar till att delar av hushållens konsumtion utan tvekan är lånefinansierad. Skulle räntan stiga och huspris­ökningen stanna av kan detta sannolikt få negativa konsekvenser för konsumtionen, och därmed BNP. Det andra frågetecknet är avtalsrörelsen. I den mån löneökningar kan finansieras genom ökad produktivitet behöver prisnivån inte höjas. Blir löneökningarna för höga kan sannolikt Riksbanken behöva frångå sin prognos och höja räntan i snabbare takt. Den starka svenska ekonomin och främst hushållens starka utveckling leder till en urstark detaljhandel. Det faktum att detaljhandeln upplevt en tillväxt i 10 år hindrar inte att köpfesten kan fortsätta. Någon konsumtionströtthet tycks inte vara inom synhåll och detaljhandeln lyckas med att erbjuda nya produkter och alternativ som lockar kundernas intresse. HUI bedömer att detaljhandeln växer med 6,0 procent under 2007 och 4,5 procent under 2008, mätt i fasta priser. Jämfört med HUIs decemberprognos ligger prognosen 0,5 procentenheter högre för båda åren. Högst väntas tillväxten återigen vara i sällanköps­varu­handeln som bedöms växa med 9 procent och dagligvaru­handeln med 2,5 procent mätt i fasta priser. Procentuell tillväxttakt i svensk ekonomi, fasta priser, utfall och prognoser. 2006 2007 2008 BNP 4,4 3,6 3,0 Export 9,1 6,5 5,0 Hushållens konsumtion 2,8 3,9 3,5 Total detaljhandel 9,0 6,0 4,5 Dagligvaruhandel 6,1 2,5 1,5 Sällanköpsvaruhandel 11,5 9,0 6,5 För en fullständig beskrivning av HUIs konjunkturbedömning, se bifogad rapport. Kontaktpersoner: Jonas Arnberg, prognosansvarig HUI, 08-762 72 90 eller Michael Cronholm, 08-762 72 82.