Slutet på lågkonjunkturen skymtar

Slutet på lågkonjunkturen skymtar

Efter några tuffa år sprider sig optimismen sakta och 2024 kännetecknas av svagt positiva prognoser både för Sveriges ekonomi och för detaljhandeln. I årets andra upplaga av Detaljhandelns konjunkturrapport sätter HUI prognosen för total detaljhandel i löpande priser (värde) till 2,0 procent för 2024 och 3,5 procent för 2025. I fasta priser (volym) sätts prognosen till 1,0 procent för 2024 respektive 2,0 procent för 2025.

- Läget i svensk ekonomi börjar nu ljusna och vi kan lägga några mörka år bakom oss. Inflationen har stabiliserats och kostnadsutvecklingen har toppat. Räntesänkningar, ökade disponibla inkomster och en ljusare ekonomisk framtidstro skänker hopp om att konjunkturen vänder uppåt. Slutet på lågkonjunkturen skymtar, vilket skapar ringar på vattnet för näringslivet och hela handeln, säger William Lindquist, analytiker på HUI Research.

I takt med att stämningsläget i den svenska ekonomin förbättras gynnas även detaljhandeln. Försäljningsutvecklingen i den totala detaljhandeln förväntas öka med 2,0 procent under helåret, främst driven av dagligvaruhandeln. Prisökningstakten i dagligvaruhandeln har stabiliserats och nu syns även tillväxt i fasta priser i och med att försäljningsvolymerna ökar. För sällanköpsvaruhandeln, där många delbranscher har upplevt en negativ utveckling under lågkonjunkturen, vänder läget uppåt och en svagt positiv tillväxt prognostiseras för 2024.

- Det svaga konjunkturläget har fått många konsumenter att avstå från kapitalkrävande inköp och sällanköpsvaruhandeln har därför blivit lidande. Under både 2024 och 2025 väntas handel med brett sortiment, där många lågpriskoncept finns, fortsatt driva utvecklingen i branschen. På det stora hela tyder dock prognoserna framåt på att situationen ljusnar för den totala sällanköpsvaruhandeln, säger Emma Hernell, VD på HUI Research.

- När konsumenterna får mer pengar över ökar möjligheten att återigen konsumera dyrare varor. Många har dock vant sig vid att handla till ett lågt pris och ser kanske ingen anledning att förändra det beteendet. Slutet på lågkonjunkturen innebär därför inte slutet för lågprishandeln, avslutar William Lindquist.

Att stämningsläget nu ljusnar avspeglar sig i prognoserna för Sveriges ekonomi. Prognosen för BNP skruvas upp marginellt, från 0,9 till 1,0 procent för 2024. Låg inflation, ökad disponibel inkomst och räntesänkningar får hushållens konsumtion att öka med 1,2 procent under året. Riksbankens styrränta förväntas uppgå till 3 procent vid slutet av året. Fortsatta räntesänkningar, stigande inkomster och nya investeringar i näringslivet ger en ordentlig skjuts in i 2025.

Procentuell tillväxt i svensk ekonomi (fasta priser) och i detaljhandeln (löpande priser), föregående prognos inom parentes

Utfall 2023

0,6

0,5 (0,0)

4,0 (4,0)

För frågor om rapporten, information och prenumerationsförfrågningar:

William Lindquist, analytiker, 073-835 01 02, william.lindquist@hui.se

Emma Hernell, VD, emma.hernell@hui.se

Prenumerationsförfrågningar och frågor mottages även via HUI:s hemsida: https://hui.se/rapporter/detaljhandelns-konjunkturrapport/

Pressbilder finns på http://www.hui.se/om-oss/press/bildbank

Om Detaljhandelns konjunkturrapport

Detaljhandelns konjunkturrapport är ankaret för beslut inom konsumtionslandskapet. Fyra gånger per år publicerar HUI Research en djuplodande konjunkturbedömning. I rapporten redovisas prognoser för utvecklingen i handeln, enskilda branscher och svensk ekonomi som helhet för de kommande två åren. Fokus ligger på prognoser för detaljhandeln och hushållens konsumtion. I konjunkturbedömningen ingår även fördjupningar och en analys av detaljhandeln i våra nordiska grannländer.

Konjunkturrapporten används bland annat av detaljhandelns aktörer, fastighetsmarknaden samt bank- och finansmarknaden. Anledningarna är många, bland annat att rapporten:

• Möjliggör bättre lednings- och styrelsebeslut
  • Utgör en robust grund till affärsplaner och interna strategidokument
  • Höjer kompetensnivån bland nyckelpersoner och anställda
  • Ger tillgång till unik data och analys
  • Möjliggör benchmarking
  • Ger professionell bakgrundsinformation till exempelvis kundpresentationer

William Lindquist

Analytiker 073-835 01 02