Servicehandelns utveckling andra kvartalet 2008

Fast Food-restaurangerna är Servicehandelns vinnare

Servicehandelsindex visar att omsättningen inom servicehandeln fortsätter att öka. Under andra kvartalet 2008 växte omsättningen inom servicehandeln med 3 procent jämfört med andra kvartalet 2007. Detta innebär att tillväxttakten är något lägre jämfört med tidigare. Liksom i övriga detaljhandeln har tillväxttakten i servicehandeln kommit att mattas till följd av den vikande konjunkturen. En stigande oro för den ekonomiska utvecklingen i kombination med stigande priser och räntor har tvingat hushållen att hålla hårdare i plånböckerna. Tillväxten är dock fortfarande positiv och bedömningen är att handlarna kommer att fortsätta uppvisa en positiv tillväxt.

Omsättningsutveckling inom Servicehandeln [1]

Se tabell i bifogad fil.

I likhet med föregående kvartalsmätning redovisar delbranschen Fast Food den starkaste omsättningsutvecklingen. Försäljning steg med 7,6 procent under andra kvartalet 2008. Även delbranschen Café uppvisar en god tillväxt. Övriga delbranscher uppvisar en något lägre tillväxttakt. Utvecklingen inom Spel och Tobak samt Minilivs landar på dryga två procent. En del av tillväxten kan förklaras av den senaste tidens prisökningar på framförallt livsmedel. Tillväxttakten för landets trafikbutiker är återigen negativ. Försäljningen minskade med 1,7 procent jämfört med samma period föregående år. Förklaringen till detta ligger sannolikt i att de högre drivmedelskostnaderna bidrar till att vi kör mindre bil och därför besöker mackarna mer sällan än tidigare.

Servicehandlarnas framtidstro

Handlarna sätter stor tilltro till utvecklingen i den egna verksamheten. Mätningen för andra kvartalet 2008 visar att 46 procent av handlarna tror att omsättningen kommer att öka under det kommande halvåret. Andelen handlare som tror på en minskad försäljning är 12 procent, vilket är i stort sett samma resultat som vid årets första kvartalsmätning. Den ljusa framtidstron ger en indikation om att servicehandeln kommer att utvecklas positivt framöver.

Handlarnas uppfattning om omsättningsutvecklingen i den

egna verksamheten under det kommande halvåret

Se tabell i bifogad fil.

Det finns vissa skillnader i framtidstron mellan servicehandelns olika delbranscher. Störst tillförsikt inför framtiden känner handlarna inom Minilivs, Fast Food och Café. Inom dessa kategorier spår omkring 60 procent av handlarna en ökad omsättning under det kommande halvåret. Bland Spel- och tobakshandlarna spår 53 procent spår en ökad omsättning medan 48 procent av handlarna inom Trafikbutik tror på en ökad omsättning under det kommande halvåret.

Svensk Servicehandel & Fast Food kommenterar resultatet:

Även Servicehandeln har påverkats negativt av den senaste tidens ekonomiska oroligheter. Stigande priser och räntor påverkar försäljningen negativt, men det är inte tal om någon kraftig inbromsning. Endast trafikbutikerna redovisar en minskad försäljning. Dessutom ser servicehandlarna positivt på framtiden, 46 procent tror på en ökad försäljning. Handlarna sätter stor tilltro till utvecklingen i den egna butiken, vilket är glädjande. Servicehandeln fortsätter att möta kundernas önskade behov av bekvämlighet och snabbhet och har därför framtiden framför sig, säger Bengt Hedlund, VD Svensk Servicehandel & Fast Food.

Om undersökningen

I samarbete med Svensk Servicehandel och Fast Food mäter AB Handelns Utredningsinstitut (HUI) utvecklingen inom servicehandeln med hjälp av Servicehandelsindex. Informationen har samlats in under andra kvartalet 2008 och bygger på uppgifter från 16 servicehandelskedjor samt ett urval om 1000 servicehandlare.

För analys av Servicehandelsindex kontakta Bengt Hedlund, VD Svensk Servicehandel och Fast Food,

08-505970 31. Vid funderingar gällande statistiken kontakta Erika Rosén, HUI, 08-762 72 96

eller Sofie Lord, HUI, 08-762 72 91.

[1] I mätningen för första kvartalet var kategorierna Fast Food och Café sammanslagna medan dessa båda kategorier särredovisas i mätningen för andra kvartalet. Därav följer att omsättningsutvecklingen för dessa båda kategorier är identisk för första kvartalet.