Så äter och handlar vi i påsk

Idag den 14 mars släpps HUI:s och Tastelines påskrapport Påsken – en viktig mathelg på www.hui.se. I rapporten finns svaren på hur mycket dagligvaruhandeln förväntas omsätta under påskveckan, hur viktig skärtorsdagen är och vad som händer med försäljningen efter påsk? Påsken är inte bara viktig för dagligvaruhandeln utan givetvis också för många hushåll. HUI har för andra året i rad samarbetat med mat- och dryckessajten Tasteline.com och genomfört en enkätundersökning om hushållens matvanor och köpbeteende i påsktider. Påsken är viktig för dagligvaruhandeln I tabell A har försäljningen i samband med Påsk, Kristi himmelsfärd, Pingst och Allhelgonahelgen sammanställts. Tabellen visar hur försäljningen per dag och per vecka förhåller sig till en normalvecka. Försäljningen under en normalvecka framgår av den översta raden. Tabell A. Försäljning i samband med några helger (%). Helg Må Ti On To Fr Lö Sö Index* Milj.kr** Normal vecka 13 13 13 16 20 15 10 100 4380 Veckan före påsk 13 12 13 16 23 16 10 103 4520 Påskveckan 13 17 24 36 10 14 6 120 5250 Veckan efter påsk 9 13 12 15 21 15 10 95 4170 Kristi himmelsfärdsveckan 12 16 18 8 21 15 10 100 4380 Pingstveckan 12 13 14 18 23 17 8 105 4600 Allhelgonnaveckan 13 13 15 20 28 12 9 110 4820 Källa: HUI/Kalenderkorrigeringsgruppen. * Skall tolkas som ett index för hela veckan i förhållande till en normalvecka. ** Prognos för 2008 baserat på att dagligvaruhandeln växer med 4,5 procent i under löpande priser 2008 jämfört med 2007. Notera att prognoser för enskilda veckor är osäkra så de redovisade försäljningssiffrorna skall tolkas med försiktighet. Notera även att försäljningssiffrorna för enskilda dagar skall delas med veckoindexet om man vill få den enskilda dagens betydelse i respektive vecka. Exempelvis utgör skärtorsdagen 30% av påskveckan (=36/120). För dagligvaruhandeln är påskhelgen en viktig helg. Dagligvaruförsäljningen ökar redan veckan före påsk då försäljningen i genomsnitt ligger tre procent över en normalvecka. Under påskveckan kommer en kraftig uppgång och försäljningen är hela 20 procent högre än under en normalvecka. Försäljningen under påskveckan är också betydligt högre än under en lönevecka. Skärtorsdagen är en extrem dag med hela 30 procent av försäljningen, vilket torde vara en av årets viktigaste dagar för dagligvaruhandeln. Under Långfredagen är försäljningen betydligt lägre. Veckan efter påsk minskar försäljningen rejält och ligger cirka fem procent under försäljningen under en normalvecka. Nedgången efter påsken är betydligt mindre än försäljningsuppgången före så påskhelgen är i sin helhet en mycket viktig helg för dagligvaruhandeln. Jamie Oliver lagar påskmiddagen om kvinnorna får bestämma Det visar den enkätundersökning som HUI och Tasteline har genomfört för att få mer detaljerad kunskap om påskhelgen. Enkätundersökningen riktades till drygt 500 respondenter som besöker Tasteline.com. De viktigaste resultaten är: * Respondenterna fick önska sig en kändiskock till påskmiddagen. Populärast bland kvinnorna var den nakne kocken Jamie Oliver (27 procent). Männen föredrog Mat-Tina (21 procent). På andra plats för både män och kvinnor kom Per Moberg (16 procent). * De flesta hushåll tycker att påsken är en viktig mathögtid (ca 75 procent) * 94 procent säger att de kommer att äta påskmat i år * En stor del kommer att tillaga påskmaten själva (62 procent) * Ungefär 40 procent räknar med att handla på askonsdagen eller på skärtorsdagen * 5 procent av kvinnorna och 1 procent av männen uppger att de kommer handla delar av påskmaten på Internet. * Ungefär hälften (47 procent) räknar med att besöka en delikatessbutik för att hitta det lilla extra till påsk. Fler män (56 procent) än kvinnor (43 procent) planerar att besöka en delikatessbutik inför påsk. * Viktigast på påskbordet är ägg, sill, lax och påskmust. * Vad gäller vad som är mest uppskattat på påskbordet är den stora skillnaden att ägg anses vara den viktigaste maträtten (88 procent), men inte lika uppskattat (65 procent). * Kvinnorna uppger att påskbordet i deras familj har blivit mer hälsosamt och att de använder fler ekologiska ingredienser de senaste åren. * Att matvarorna är närproducerade är viktigt eller mycket viktigt anser 71 procent av respondenterna, 54 procent tycker att det är viktigt eller mycket viktigt att de är ekologiska. Att handla så billigt som möjligt tycker 53 procent av männen och 49 procent av kvinnorna är viktigt eller mycket viktigt. * 78 procent av kvinnorna och 70 procent av männen kommer att pröva nya recept i påsk. Internet är den viktigaste källan för inspiration. För frågor rörande rapporten och HUI kontakta: Emma Hernell, HUI, 08-7627295, emma.hernell@hui.se För frågor rörande Tasteline.com kontakta: Anna Norin, t f VD Tasteline.com, 08-135768, anna.norin@tasteline.co Om HUI och Tasteline.com Handelns Utredningsinstitut (HUI) arbetar med forskning, utredningar och konsultverksamhet inom den svenska detaljhandeln och tjänstesektorn. HUI arbetar med aktörer inom såväl privat som offentlig sektor. Tasteline.com är en mat- och dryckessajt, med cirka 190 000 unika besökare i veckan, en miljon besök och 185 000 medlemmar. Tastelines besökare tittar på över 2 miljoner recept i månaden. Huvudägare i Tasteline Sweden AB är SvD.