Så äter och handlar vi i påsk

Idag den 29 mars kl 09.00 släpps HUI:s påskrapport Påsken - en viktig mathelg på www.hui.se. I rapporten finns svaren på hur mycket dagligvaruhandeln förväntas omsätta under påskveckan, hur viktig skärtorsdagen är och vad som händer med försäljningen efter påsk? Påsken är inte bara viktig för dagligvaruhandeln utan givetvis också för många hushåll. HUI har därför i år samarbetat i med mat- & dryckessajten Tasteline.com genomfört en enkätundersökning om hushållens matvanor och köpbeteende i påsktider. Påsken är viktig för dagligvaruhandeln För dagligvaruhandeln är påskhelgen en viktig helg. Dagligvaruförsäljningen ökar redan veckan före påsk då försäljningen i genomsnitt ligger fem procent över en normalvecka. Under påskveckan kommer en kraftig uppgång och försäljningen är hela 20 procent högre än under en normalvecka. Försäljningen under påskveckan är också betydligt högre än under en lönevecka. Skärtorsdagen är en extrem dag med hela 30 procent av försäljningen, vilket torde vara en av årets viktigaste dagar för dagligvaruhandeln. Under Långfredagen är försäljningen betydligt lägre. Veckan efter påsk minskar försäljningen rejält och ligger cirka fem procent under försäljningen under en normalvecka. Nedgången efter påsken är betydligt mindre än försäljningsuppgången före så påskhelgen är i sin helhet en mycket viktig helg för dagligvaruhandeln. Konsumentbeteende i samband med påsk - resultat från en enkätundersökning För att få mer detaljerad kunskap om påskhelgen har HUI tillsammans med Tasteline.com genomfört en webbaserad enkätundersökning riktad till drygt 500 respondenter som besöker Tasteline.com. De viktigaste resultaten är: ? De flesta hushåll tycker att påsken är en viktig mathögtid (ca 70 procent) ? 95 procent säger att de kommer att äta påskmat i år ? En stor del kommer att tillaga påskmaten själva (55 procent) ? Ungefär 50 procent räknar med att handla på askonsdagen eller på skärtorsdagen ? Det stora flertalet räknar med att handla på en stormarknad. Stormarknaderna är viktigare för de yngre hushållen än för de äldre ? En mycket liten del kommer att handla via Internet, men hälften skulle kunna tänka sig att göra det om det fanns bättre möjligheter ? Ungefär hälften räknar med att besöka en delikatessbutik för att "hitta det lilla extra" inför påsken ? Viktigast på påskbordet är ägg, sill, lax och påskmust. ? Vad gäller vad som är mest uppskattat på påskbordet är den stora skillnaden att ägg anses vara viktigt (70-80 procent), men inte lika uppskattat (45-50 procent). ? Ungefär 40 procent kommer att köpa ekologiska varor till påskbordet. ? 40-50 procent som tycker det är viktigt eller mycket viktigt att handla så billigt som möjligt till påsk ? På frågan hur om respondenterna provar nya recept när de ska laga påskmaten kan man konstatera att de riktiga traditionalisterna är relativt få, medan de flesta (60-65 procent) håller på traditionerna, men gärna adderar någon nyhet. Tillägg med anledning av en eventuell strejk inom handeln Med anledning av att det finns en viss risk för strejk i handeln från Skärtorsdagen och en vecka framåt är frågan vad detta kan innebära för påskhandeln. Analyser och beräkningar i rapporten Påsken - en viktig mathelg bygger på antagandet att det inte blir någon strejk. Skulle det bli en strejk är HUI:s bedömning följande vad gäller dagligvaruhandeln: ? Den totala efterfrågan på livsmedel kommer att påverkas marginellt. Dels är det ett mindre antal butiker som berörs i förhållande till hur många butiker det finns inom dagligvaruhandeln, dels kommer konsumenterna att ha möjlighet att handla i andra butiker och även handla före Skärtorsdagen. Detta i kombination med att påsken är en viktig mathelg och att det också finns starkt intresse bland konsumenterna att äta påskmat talar för att den totala efterfrågan under påsken inte kommer att påverkas i någon större utsträckning ? Dock kan man räkna med att det kommer att finnas vinnare och förlorare bland butikerna. Om den butik som man vanligtvis handlar i får stänga helt eller delvis på grund av strejken kan en närliggande butik med ett liknande utbud komma att fånga upp en större del av efterfrågan. Hur mycket som de butiker som drabbas av strejken kan komma att tappa beror på i vilken utsträckning kunderna väljer att handla före skärtorsdagen och i vilken utsträckning butiken lyckas ha öppet i händelse av strejk (ägare och icke-fackligt anslutna kan fortfarande driva butiken) ? Butiksägare kan också drabbas av kostnader relaterade till att exempelvis färskvaror de har beställt inte säljs och därmed måste kastas. ? Då vissa lager också kan komma att omfattas av strejken kan man också tänka sig det kan bli brist på vissa varor. Detta skulle kunna påverka den totala konsumtionen negativt. HUI:s bedömning är att det dock endast marginellt påverkar den totala försäljningen. För frågor rörande rapporten och HUI kontakta: Fredrik Bergström, vd HUI, 08-76272 89, fredrik.bergtrom@hui.se För frågor rörande Tasteline.com kontakta: Karin Andrén, marknadschef Tasteline.com (karin.andren@tasteline.com, 070-2590666) alternativt Lisa Henning, researchchef Tasteline.com (lisa.henning@tasteline.com, 070-4323930) Mer information på HUI:s hemsida: www.hui.se Om HUI och Tasteline.com Handelns Utredningsinstitut (HUI) är handelns branschforskningsinstitut och arbetar med forskning, utredningar och konsultverksamhet inom den svenska detaljhandeln och tjänstesektorn. HUI arbetar med aktörer inom såväl privat som offentlig sektor. Tasteline.com är en mat- & dryckessajt, med cirka 550 000 unika besökare i månaden, en miljon besök och 185 000 medlemmar. Tastelines besökare tittar på över 1,8 miljoner recept i månaden. Huvudägare i Tasteline Sweden AB är SvD.