Glesbygds- och förortskommuner tar marknadsandelar – men detaljhandelns tillväxt drivs av nyetableringar och ombyggnader av befintliga marknadsplatser

Detaljhandeln i Sverige omsatte omkring 460 miljoner kronor år 2006 vilket motsvarar en tillväxt på 7,4 procent sedan föregående år. Dagligvaruhandelns omsättning uppgick till 215 miljoner kronor vilket, med hänsyn tagen till branschglidningen inom branschen, motsvarar en ökning på drygt 5 procent sedan år 2005. Sällanköpsvaruhandeln ökade med motsvarande 9,4 procent sedan 2005 varför omsättningen uppgick till drygt 244 miljoner kronor. Detaljhandelns tillväxt är koncentrerad till ett begränsat antal kommuner. Detaljhandeln ökade med drygt 30 miljarder kronor sedan föregående år. Inom såväl dagligvaruhandeln som sällanköpsvaruhandeln skedde omkring 90 procent av tillväxten i 75 kommuner. Tillväxten har framförallt skett i storstäderna och deras förortskommuner, i landets centralorter och i ett antal kommuner där gränshandel och turism spelar stor roll för handelns utveckling. Av betydelse för detaljhandelns utveckling är också nyetableringar eller förädling av befintliga marknadsplatser. Av landets 290 kommuner är det endast i 82 kommuner som tillväxten överstiger genomsnittet för riket. I närmare 80 procent av dessa har det tillkommit en nyetablering inom dagligvaruhandeln och/eller sällanköpsvaruhandeln. Bland de resterande är handeln ofta av begränsad omfattning varför enskilda marknadsledande företag eller branschers utveckling har fått stor betydelse för kommunens ökning. Sammanlagt stod dessa 82 kommuner för närmare 60 procent av detaljhandelns tillväxt under året. Detta pekar på att tillväxten i handeln till stora delar är ett resultat av utbyggnad och expansion och inte av organisk tillväxt. I Värmlands län ökade handeln med 15 procent vilket var den starkaste tillväxten i riket under 2005/06. Förklaringen till detta står dels att finna i etableringen av tre helt nya köpcentrum i Eda, Årjängs och Karlstad kommuner dels i ett antal nyetableringar inom dagligvaruhandeln i länets gränskommuner. Genom att låta etablera större köpcentrumanläggningar med inriktning mot sällanköpsvaruhandel i Eda och Årjängs kommun har det givits bränsle åt en redan glödhet gränshandel. I år utses för första gången årets handelskommun i Sverige. Detta är ett samarbete mellan Handelns utredningsinstitut och tidningen Market. För att nomineras till årets handelskommun skall de enskilda kommunerna uppfylla följande: Årets handelskommun skall ha en positiv försäljningsutveckling under de senaste åren samt ett stigande försäljningsindex. Samverkan, pågående förändringsarbete och/eller innovation i etableringens läge eller koncept premieras. Baserat på detta utgjordes årets nominerade av Haparanda, Kalmar, Karlstad, Partille och Årjäng kommun. Av dessa utsågs Årjängs kommun till årets handelskommun med följande motivering: ”Årjängs kommun har på grund av sitt läge vid den norska gränsen haft en stark tillväxt inom dagligvaruhandeln under en lång tid. Förändringar i gränshandelns sammansättning har på senare år medfört att detaljhandelns aktörer och kommunen förstått gränshandelns fulla potential. Årjängs kommun har tack vare tillkomsten av Töcksfors Shoppingcenter och ett aktivt arbete med att utveckla den befintliga handeln utvecklats till en utpost där gränshandelns potential ställts på sin spets.” För mer info om detaljhandelns regionala utveckling, kontakta Ulf Rämme, ulf.ramme@hui.se, tel 08 762 72 97, mobil 0730 59 72 97.