Detaljhandelskonferens om ”Vad händer när det vänder och om hur man kommer ut som en vinnare”

Håller konjunkturen på att vända? Indikationer på att så är fallet är att USA:s riksbankchef sänker räntan i USA, börserna hoppar upp och ner och ordet recession nämns allt oftare i internationell press (se The Economist, 10 jan 2008). Även i Sverige börjar farhågorna om en vikande konjunktur att tillta. Konjunkturinstitutet och många andra prognosmakare har sänkt sina BNP-prognoser och allt fler talar om avmattning som ett realistiskt scenario. Ordet lågkonjunktur, vilket kan ses som en indikator på stämningsläget, nämns också allt oftare i pressen. HUI har tittat närmare på hur ofta ordet dyker upp i några större tidningar, se figur nedan. Tror man på detta som en konjunkturindikator så är det sämre tider på väg! Antal artiklar där ordet lågkonjunktur nämns samt BNP-utvecklingen (%), 1995-2007 https://www.pirab.se/MIMA/standard/getmail.asp?x=A368476A Källa: SCB/Nationalräkenskaperna och Mediaarkivet 1995-2007, GP, HD, SvD, DI; sökord ”lågkonjunktur” Mycket tyder på att konjunkturen håller på att avmattas. Med anledning av detta arrangerar HUI en konferens 30 januari på temat ”Vad händer när det vänder och hur kommer man ut som en vinnare i detaljhandeln”. Under en halvdag får du veta hur det gick för handeln under 2007, vad som kan hända om konjunkturen viker neråt, exempel på vinnande affärskoncept och vilka lärdomar handeln kan dra av andra branscher. Du får tips från den lilla lokala entreprenören och den världsledande giganten och får dessutom lära dig varför just din kund beter sig som den gör. Vi lovar en eftermiddag full med kunskap, konkreta tips och intresseväckande insikter. Plats: Industrisalen i Näringslivets Hus. Storgatan 19, Stockholm Tid: Onsdagen den 30 januari 2008, kl 12.45-17.30 Frågor rörande konferensen besvaras av Fredrik Kolterjahn (fredrik.kolterjahn@hui.se; 08-7627293) Frågor rörande konjunkturutvecklingen och ovan figur besvaras av Fredrik Bergström, vd HUI (fredrik.bergstrom@hui.se, 08-762 72 89) Program 12.45-13.00 Anmälan och inskrivning 13.00-13.30 Vad händer när det vänder? Fredrik Bergström, HUI Sammanfattning av handelsåret 2007. Hur gick julhandeln? Vilka utmaningar kommer att prägla handeln under 2008. Vad händer när marknaden vänder? Fredrik målar upp mörka moln och ställer frågor. 13.30-14.00 Butiken som arena. Niklas Gustafsson, HUI. Hur arbetar man inom event- och upplevelseindustrin för att nå sina kunder? Vad har handeln att lära av en bransch där försäljning i flera kanaler är en verklighet sedan många år? 14.00-14.30 Med tekniken som understöd. Craig W. Stevenson, IBM. Hur kan teknik frigöra tid till kundservice och skapa möjligheter till upplevelser på handelsplatsen? Craig är Multi-Channel Retail Solutions Leader på IBM i USA och delar med sig av sina erfarenheter och ger tips. (Föredraget hålls på engelska.) 14.30-15.10 Kaffepaus med mingel. Paus med annorlunda inslag 15.10-15.20 Prisutdelning – Årets handelsuppsats 15.20-15.50 Hur gör man som liten entreprenör? Pierre Spiridon, Herr Spiridons allehanda Pierre står bakom Europas första ekologiska livsmedelsfabrik (med tillhörande butik) som tillämpar Rawfoodtekniker. Butiken är belägen vid S:t Eriksplan i Stockholm. Kan man bli mer nischad än så här och hur fångar man trenden innan den uppstår? 15.50-16.20 Hur gör man som störst i världen? Erich Hugo, Nokia. Hur säljer man 12 mobiltelefoner i sekunden över hela världen? Erich är Business Innovation Manager på Nokia i Skandinavien och har tips och idéer som kan inspirera den svenska detaljhandeln. 16.20-16.50 Best practices in retail/Bäst i handeln. Jens Nordfält, Handelshögskolan i Stockholm. Vad är det som kännetecknar den perfekta handelsplatsen och hur kan man bli bättre än sina konkurrenter? Jens visar oss hur man med små medel kan skapa stora fördelar. 16.50-17.30 Hjärnstorm i butiken. Henrik Fexeus, programledare SVT och författare. Henrik har under hösten gjort succé i SVT:s program Hjärnstorm. Nu vänder han blickarna mot detaljhandeln och lär oss läsa kundernas tankar. Mer information på HUI:s hemsida: www.hui.se