Detaljhandelns jättar fortsätter att växa samtidigt som de mindre får allt tuffare

2007 var ännu ett år av stark detaljhandel. De stora företagen fortsätter att ta marknadsandelar, Samtidigt växte antalet butiker och antalet anställda kraftigt - för fjärde året i rad ökade det totala antalet butiker i detaljhandeln och antalet anställda har nu haft en positiv utveckling sedan år 2000. Även produktivitetsutvecklingen har varit positiv hos framförallt de större företagen. Detta visar HUIs årliga publikation Branschfakta 2008.

- Detaljhandelns stora företag blir allt större. Samtidigt kommer internationella jättar in i många branscher och fortsätter den pris- och produktivitetspress som detaljhandeln går igenom, säger Per Hortlund, projektledare för publikationen Branschfakta 2008, i en kommentar.

Det finns emellertid stora skillnader mellan olika branscher. Samtidigt som priserna inom exempelvis elektronikhandeln och sport/fritid fortsätter att minska fick konsumenterna under året vänja sig vid högre priser på både livsmedel, kläder och skor.

Klädhandelns företag blir både allt större och fler och antalet anställda i klädhandeln ökar mer än i detaljhandeln i stort. Samtidigt har branschens företag fått se sina bruttomarginaler minska något, främst bland de mindre företagen. Möbelhandeln växte också och har trots ett ökat antal butiker blivit effektivare och fått färre anställda.

I dagligvaruhandeln fortsätter antalet butiker och företag att minska, men antalet anställda har nu börjat öka något. Stora företag inom dagligvaruhandeln har detaljhandelns överlägset högsta omsättning per anställd. Branschen har genom stormarknadskoncept, teknisk innovation och andra effektivitetsvinster lyckats bidra till att hela den svenska detaljhandeln blivit en av världens mest produktiva.

I elektronikhandeln minskade antalet butiker kraftigt, samtidigt som antalet anställda ökade. Butikerna blir således större och färre, något som även bekräftas av att branschen tillsammans med dagligvaruhandeln har detaljhandelns lägsta bruttomarginaler.

Publikationen Branschfakta 2008 har tagits fram av AB Handelns Utredningsinstitut (HUI) och baserar sig på offentlig statistik. För beställning av rapporten se www.hui.se alternativt kontakta Harriet Nyman, 08-762 72 80, harriet.nyman@hui.se

För kommentarer om publikationen kontakta Per Hortlund, 08-762 72 92.

Några av de uppgifter som redovisas i Branschfakta 2008 är:

* Omsättningen i detaljhandeln ökade med 6,4 procent mellan 2006 och 2007
* Priserna i detaljhandeln stod i princip stilla under året
* Nästan 11 procent av detaljhandelns omsättning sker i december månad
* Nästan hälften av detaljhandelns företag omsätter över 50 miljoner kronor, och andelen blir större och större för varje år
* Det finns cirka 66 000 butiker i den svenska detaljhandeln, hälften av dessa har en ensam ägare som driver butiken
* Över hälften av alla detaljhandelsbutiker finns i Stockholms, Skånes eller Västra Götalands län
* Antalet konkurser inom detaljhandeln minskar för tredje året i rad