Butiksminskning under 2023

Den senaste butikskartläggningen från HUI visar att det totala kedjebutiksbeståndet i Sverige minskade med 250 butiker.

HUI Research har med finansiering från Handelsrådet tagit fram en genomlysning av Sveriges butiker, där butikshandelns struktur och utveckling i Sverige kartläggs. Den senaste butikskartläggningen visar att det totala butiksbeståndet i Sveriges kedjor minskade med 250 butiker under år 2023, vilket motsvarar ett tapp på 1 procent.

• 2023 har varit ett utmanande år med lågkonjunktur, räntehöjningar och pessimism hos hushållen. Även om butiksbeståndet har minskat under året har det funnits en motståndskraft och nedgången i butiksbeståndet har inte varit så kraftig som förutspått, säger Andreas Svensson, senior konsult på HUI

Den kedja som har ökat mest i antal butiker är Kronans Apotek, vilket till stor del kan förklaras av sammanslagningen med Apoteksgruppen. Det är ett tydligt tecken på att apoteksbranschen genomgår en allt starkare konsolidering, vilket är en reaktion på en pressad lönsamhet samtidigt som branschen blir allt mer digitaliserad.

Lågprishandeln fortsätter att växa och är det segment inom den fysiska handeln som expanderat mest under året. Antalet lågprisbutiker har ökat med 9 procent sedan 2017.

• De senaste åren har varit omvälvande för den svenska butikshandeln. Pandemi, digitalisering och en urholkad köpkraft har skapat nya köpbeteenden i rekordhastighet. Efter flera tuffa år har det svenska butiksbeståndet ändå varit motståndskraftigt och trots den negativa utvecklingen finns det positiva inslag i den fysiska handeln. Lågprissektorn är ett tydligt exempel på hur vissa delar av den fysiska handeln fortsatt att växa, säger Andreas Svensson, senior konsult på HUI.

All data från undersökningen finns på Handelsfakta.

Vill du se seminariet i sin helhet så hittar du den på Handelsrådet Youtube-kanal.

För mer information om kartläggningen

Emma Hernell, vd, HUI Research, 073 - 058 72 95, emma.hernell@hui.se

Andreas Svensson, senior konsult, 070 - 510 77 37, HUI Research, andreas.svensson@hui.se

Sofia Wictorin, analytiker, HUI Research, 076 - 146 52 99, sofia.wictorin@hui.se

Studien är framtagen av HUI Research på uppdrag av Handelsrådet.

Handelsrådet är ett samarbete mellan arbetsgivarorganisationerna Fremia och Svensk Handel och arbetstagarorganisationerna Akademikerförbunden, Handelsanställdas förbund och Unionen. Målet är att tillsammans öka kunskapen om handelns betydelse i samhället, stärka handelns konkurrenskraft och skapa goda villkor för företagens medarbetare. Inom ramen för Handelsrådet bygger parterna kunskap och kompetens, bland annat genom forskningsfinansiering och kunskapsförmedling. www.handelsradet.se

Andreas Svensson

Senior detaljhandelsanalytiker 070-510 77 37