Är svensk mat dyrare än den borde vara?

Eurostats mätningar av matpriserna i EU- och EFTA-länder ger en snedvriden bild av de svenska matpriserna. Det är inte relevant att jämföra svenska matpriser med priserna i de forna östländerna som nyligen blivit medlemmar i EU. Vid en jämförelse med våra grannländer och andra länder med liknande levnadsstandard framstår de svenska matpriserna som mer rimliga. AB Handelns Utredningsinstitut (HUI) släpper idag en ny rapport som analyserar Eurostats metoder för prisundersökningar och som identifierar många anledningar till att tolka resultaten med försiktighet. Eurostat mäter regelbundet prisnivån på livsmedel i de europeiska länderna, något som får stor uppmärksamhet när resultaten offentliggörs. I den senaste av dessa undersökningar redovisades att Sverige hade den sjätte högsta prisnivån i Europa. Att Sverige har en högre nivå jämfört med många andra länder är dock mindre intressant, det är mer intressant att analysera om Sveriges prisnivå är högre än vad den borde vara. Jämfört med många länder har Sverige sedan många år en låg prisökningstakt. Problemet med Eurostats prisjämförelser är att likartade varor i 31 länder ska jämföras. Eftersom ländernas konsumtionsmönster kraftigt skiljer sig från varandra speglar inte den varukorg som prismäts den lokala konsumtionen. Exempelvis mäts för Sveriges del inte köttbullar och falukorv, däremot får exempelvis mineralvatten en alltför stor andel. Dessutom har länderna kraftigt skilda förutsättningar såsom olika skattetryck, lönestrukturer, växelkursvariationer och levnadsstandard. Länderna använder också olika metoder för att beräkna prisnivån, vilket gör att undersökningens resultat måste tolkas med försiktighet. Fokus för prisnivådebatten borde därför flyttas från europanivån och istället inriktas mot länder med likartad konsumtion, skattetryck och välfärd. Då framstår inte priserna i Sverige som onaturligt höga. Studien är framtagen på uppdrag av Svensk Dagligvaruhandel. Ansvariga för rapporten är Michael Cronholm 08-762 72 82, michael.cronholm@hui.se samt Jonas Arnberg 08-762 72 90, jonas.arnberg@hui.se