Barn bygger sina egna byar under fyra dagars byggkollo. Fotograf: Sandra Mobaraki.

Unga byggare skapade sina egna byar

I fredags avslutades årets upplaga av byggkollot Barnens by, där Huge för andra året i rad var med och stöttade initiativet. Under fyra dagar fick barn i åldrarna 8-10 år i Huddinge kommun lära sig grunderna i byggande genom att skapa egna byar med återbrukat material.

Byggkollot som arrangerades av Huddinge kommun i samarbete med Byggsandra, Huge, Huddinge Samhällsfastigheter och byggbolaget Cobab, erbjöd 60 platser för barn att delta och utforska olika aspekter av byggbranschen. Byggkollot hölls i fyra dagar i Vårby, fyra dagar i Centrala Huddinge och fyra dagar i Skogås.

– Vi är stolta över att få vara med och stötta sommarkollot. Barnen som är med får lära sig att skapa och bygga på egen hand, vilket ökar deras självkänsla. Det öppnar också upp deras ögon för den fantastiska bygg- och fastighetsbranschen, säger vår områdesutvecklare Jessica Nenzén.

Platser för fritidsaktiviteter

Under de fyra dagarna fick barnen utforska olika yrkesroller som arkitekt, stadsplanerare, målare och snickare. Genom skapandet av sina egna byar fick de också möjlighet att uttrycka sina egna idéer och önskemål för framtida samhällsutveckling.

– Det har varit lärorikt att höra vad barnen efterfrågar i sina byar. Ett återkommande tema i alla områden har varit platser där man kan ägna sig åt kultur och fritidsaktiviteter. Byarna innehöll allt från spelhus och biografer till pysselgårdar och karatecenter, berättar Sandra Mobaraki, bygginspiratör och initiativtagare till Barnen Bygger Huddinge.

Fokus på hållbarhet och återbruk

Under kollot var hållbarhet och återbruk centrala teman. Genom att använda återvunnet material fick barnen praktisk erfarenhet av att minska sina miljöavtryck. Det hölls också diskussioner om hållbart byggande och miljövänlig stadsplanering. Barnen fick insikter i hur man kan skapa städer som är mer hållbara och anpassade för framtida generationer.

– Det har också varit fantastiskt att höra att barnen tar med sig kunskapen hem och faktiskt reflekterar över hur vi kan ta hand om våra resurser bättre. Det visar på att vår insats har gett dem både praktiska färdigheter och ett miljömedvetet förhållningssätt, säger Sandra.

Huge Bostäder AB är ett av Huddinge kommuns fastighetsbolag. Med människa och miljö i fokus äger, utvecklar och förvaltar Huge bostäder samt kommersiella lokaler och stadsdelscentrum. Av Huges knappt 8000 bostäder är 750 studentlägenheter. Huge har 160 anställda och omsätter cirka 900 miljoner kronor per år. Vår vision är att skapa livskraft i Huddinge.