– Medlemskapet i föreningen ”Håll Nollan” är en uppmaning och en påminnelse om en av de absolut viktigaste frågorna för oss som verkar i fastighets- och byggbranschen – att ingen ska skada sig på våra byggarbetsplatser, säger Mikael Halvarsson.

Huge medlem i föreningen Håll Nollan

Huge har blivit medlem i föreningen Håll Nollan, som arbetar aktivt för att ingen ska skada sig på sin arbetsplats. Medlemskapet är en del i vårt långsiktiga arbete med social hållbarhet där en god arbetsmiljö är en självklarhet för alla som medverkar i Huges arbete.

Håll Nollan är en medlemsförening där organisationer från hela kedjan i bygg- och anläggningsprojekt samverkar för att minska antalet olyckor i branschen.

– Medlemskapet i föreningen ”Håll Nollan” är en uppmaning och en påminnelse om en av de absolut viktigaste frågorna för oss som verkar i fastighets- och byggbranschen i Sverige – att ingen ska skada sig på våra byggarbetsplatser. Huge, som är en omtänksam samhällsbyggare, har som mål att skapa ännu tryggare och trivsammare arbetsplatser med god säkerhetskultur. Via samarbetet inom ”Håll Nollan” ökar våra möjligheter till erfarenhetsutbyte med många av branschens olika aktörer, berättar Mikael Halvarsson, projektchef.

Redan en prioriterad fråga

Arbetsmiljöfrågan är redan en prioriterad fråga i Huges projekt, men nu kommer arbetet standardiseras.

– Idag skiljer sig tillvägagångssättet beroende på projekt, entreprenör och byggledare. Detta önskar jag att standardisera framöver samt att vi ska öka frekvensen av vår tillsyn lokalt i projekten, förklarar Mikael Halvarsson.

Spänna bågen

Medlemskapet kommer innebära att Huge kommer arbeta med en utökad kvalitetssäkring.

– Vi kommer spänna bågen ytterligare i vårt systematiska arbetsmiljöarbete. Vidare kommer vi att få tillgång till Håll Nollans mallar och lathundar, på så sätt kan vi standardisera vårt operativa arbete med dessa viktiga frågor.

– Huge är varmt välkomna i Håll Nollan, jag är glad att ytterligare en byggherre valt att ansöka om medlemskap och ansluta sig till föreningen, säger Ulrika Dolietis, vd Håll Nollan.

Sedan tidigare är Huge medlemmar i Rättvist byggande som arbetar för att förebygga och motverka kriminalitet och osund konkurrens inom byggbranschen.

– Genom våra medlemskap vill vi ta ett långsiktigt ansvar för hela värdekedjan i vår verksamhet. Där är sunda arbetsplatser med schyssta arbetsvillkor en självklar del, säger vd Karin Strömberg Ekström.

Huges projekt

Huge har idag en omfattande projektverksamhet som årligen omsätter runt en miljard kronor. Fokus är på långsiktigt underhåll, stambyten och nyproduktion.

Huge Bostäder AB är ett av Huddinge kommuns fastighetsbolag. Med människa och miljö i fokus äger, utvecklar och förvaltar Huge bostäder samt kommersiella lokaler och stadsdelscentrum. Av Huges knappt 8000 bostäder är 750 studentlägenheter. Huge har 160 anställda och omsätter cirka 900 miljoner kronor per år. Vår vision är att skapa livskraft i Huddinge.